آغوش صلح محمد بن‌سلمان برای یمنی‌ها

عربستان سعودی و شریک اصلی‌اش، امارات متحده عربی، در نهایت دخالت نظامی خود را کاهش دادند - تا حدی به‌دلیل فشار آمریکا - و مقامات سعودی وارد مذاکرات صلح با حوثی‌ها یا همان نیروهای فعلی ارتش یمن شدند که کنترل شمال یمن را تضمین کردند. اکنون، جنگ در غزه، یمنی‌ها را - که ایدئولوژی آنها ناشی از خصومت با ایالات متحده و اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین است - در کانون توجه جهانی قرار داده است. آنها با استفاده از پرتاب موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل و کشتی‌های تجاری در حال تردد به ایجاد اختلال و هرج و مرج در دریای سرخ پرداخته و ایالات متحده هم یک ائتلاف دریایی بین‌المللی را برای جلوگیری از اقدامات آنها تشکیل داده و در حال بررسی اقدامات دیگر برای مقابله با این گروه است.

با این حال، عربستان سعودی ترجیح می‌دهد این تحولات را از حاشیه تماشا کند؛ زیرا چشم‌انداز صلح در مرزهای جنوبی‌اش هدف جذاب‌تری است تا پیوستن به تلاش‌هایی برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها که مدعی‌اند در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل است. به گفته مقامات سعودی و آمریکایی، شاهزاده محمد به‌عنوان حاکم واقعی عربستان، امروز علاقه‌ای به کشاندن دوباره پای کشورش به درگیری با یمنی‌ها ندارد. شاهزاده محمد در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه سپتامبر -کمی قبل از شروع جنگ در غزه- زمانی که مقامات سعودی میزبان یک هیات حوثی در ریاض بودند، گفت: «برای داشتن یک منطقه باثبات، به توسعه اقتصادی در کل منطقه نیاز دارید. نیازی نیست به مشکلات یمن بنگرید.»

درحالی‌که شاهزاده سخت در تلاش است تا در برنامه گسترده خود برای تبدیل عربستان سعودی به یک مرکز تجاری جهانی تا سال۲۰۳۰ پیشرفت کند، اما در عین حال می‌کوشد درگیری‌ها و تنش‌ها را در سراسر خاورمیانه از جمله از طریق نزدیک شدن به رقیب خود ایران، آرام کند.  مقامات و تحلیلگران سعودی می‌گویند که بازگشت موشک‌های یمنی‌ها بر فراز ریاض یا حمله به شهرهای جنوبی عربستان -یک اتفاق نسبتا معمول در اوج جنگ یمن- آخرین چیزی است که شاهزاده می‌خواهد و او در تلاش برای متقاعد کردن گردشگران و سرمایه‌گذاران است که درهای این پادشاهی برای تجارت باز است. شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در یک مصاحبه تلویزیونی در این ماه گفت: «تشدید تنش به نفع هیچ کس نیست. ما متعهد به پایان دادن به جنگ در یمن هستیم و متعهد به آتش‌بس دائمی هستیم که درها را برای یک روند سیاسی باز می‌کند.»

استراتژی جدید عربستان سعودی در یمن - که از اقدام نظامی مستقیم فاصله گرفته و به دنبال ایجاد روابط با جناح‌های یمنی است - مبتنی بر این واقعیت است که پس از هشت‌سال جنگ، یمنی‌ها در عمل پیروز شدند. با خاموش شدن جنگ، آنها اکنون در شمال یمن به قدرت رسیده‌اند. عبدالمالک الحوثی، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی تهدید کرد که اگر ایالات متحده سربازان خود را به یمن بفرستد، نیروهایش با درگیری بدتر از جنگ‌های طولانی در افغانستان و ویتنام روبه‌رو خواهند شد. او اعلام کرد حوثی‌ها از نبرد مستقیم با ایالات متحده «نمی‌ترسند» و در واقع این جنگ را ترجیح می‌دهند.