طرح مصری-قطری برای آینده غزه

«برنارد اسمیث»، گزارشگر الجزیره از تل‌آویو، نوشت این طرح که با مشارکت قطر تهیه شده شامل چندین دور مبادله زندانیان فلسطینی طی یک بازه ۷ تا ۱۰روزه آتش‌بس است. طی مرحله دوم، حماس تمام سربازان زن اسرائیلی را در ازای زندانیان بیشتر فلسطینی آزاد خواهد کرد که این امر در یک بازه یک‌هفته‌ای انجام می‌شود. در مرحله نهایی، طرف‌های مخاصمه وارد «مذاکراتی یک‌ماهه برای بحث درباره آزادی تمام نیروهای نظامی اسرائیلی اسیرشده به دست حماس در ازای آزادی زندانیان بیشتر فلسطینی و عقب‌نشینی اسرائیل از مرزهای غزه می‌شود.»به گفته منابع فلسطینی، نزدیک به ۸هزار فلسطینی به دلایل امنیتی یا سایر اتهامات در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

به گزارش الجزیره، در تمام مدت این آتش‌بس، مصر رهبری مذاکرات برای متحد کردن دوباره جناح‌های فلسطینی «حماس» و «تشکیلات خودگردان» را بر عهده خواهد داشت که این دو جناح سپس دولتی متشکل از متخصصان را برای اداره کرانه باختری و نوار غزه پیش از انتخابات آینده منصوب خواهند کرد. این طرح هنوز بسیار مقدماتی است و پیشنهادهایی وجود دارد برای اینکه این طرح بتواند مورد رضایت طرف‌ها قرار بگیرد. به نوشته الجزیره، کابینه جنگ اسرائیل اگرچه این پیشنهاد را روز دوشنبه مورد بحث قرار داد، اما در عین حال حملات خود برای کوبیدن غزه در روز کریسمس را ادامه داد و ظرف ۱۲ساعت ۱۰۰فلسطینی را به شهادت رساند.کارشناسان بر این باورند که کابینه جنگ اسرائیل – که برای انتقال سایر اسرای باقی مانده به داخل اسرائیل به‌شدت زیر فشار است- به‌شدت دچار اختلاف نظر است و ممکن است کشمکش‌هایی برای پذیرش برخی از مفاد این توافق وجود داشته باشد.

«محمد چرکاوی»، استاد مطالعات جنگ در دانشگاه جورج میسون، به الجزیره می‌گوید: «یک چالش جنگ بر سر دو عبارت آتش‌بس یا متارکه است. فلسطینی‌ها در حال حاضر برای آتش‌بس کامل مذاکره می‌کنند؛ درحالی‌که اسرائیلی‌ها مدام از متارکه یا توقف سخن می‌گویند.» چرکاوی افزود که نتانیاهو باید هدف اعلامی خود مبنی بر نابودی حماس را کنار بگذارد. وی افزود: «از یکسو، نتانیاهو هنوز با حماس به صورت غیرمستقیم مذاکره می‌کند، اما در عین حال رویای اصلی او نابودی حماس و پاک‌سازی این گروه از غزه است.» چرکاوی معتقد است: «او در دو جهان متفاوت زندگی می‌کند و باید این دو جهان را با هم یکسان و منطبق سازد.»یک دیپلمات غربی که به شرط مخفی ماندن نام با الجزیره سخن می‌گفت، افزود که نتانیاهو و کابینه تندروی او بعید است این پیشنهاد را بپذیرد.

در عین حال، رویترز به نقل از منابع امنیتی مصر گزارش داد که حماس و جهاد اسلامی این طرح را رد کرده‌اند و افزون بر این، عقب‌نشینی از غزه را هم نپذیرفته‌اند. اما الجزیره نوشت که یک مقام حماس این مساله را منکر شد که این توافق مصری را رد کرده است. «عزت الرشق» یکی از اعضای جناح سیاسی حماس، در بیانیه‌ای گفت که این گروه «هیچ اطلاعی» از اطلاعات منتشرشده در گزارش رویترز ندارد. اسرائیل وارد دوازدهمین هفته نبرد شده و نیروهای هوایی و زمینی این رژیم بیش از ۲۰هزار فلسطینی از جمله ۸۲۰۰کودک را روانه دیار ابدی کرده است. گفته می‌شود هنوز ۱۲۹اسیر اسرائیلی در اختیار حماس است.