در بخشی از این بیانیه آمده است که «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و برای منافع ملی ایالات متحده حیاتی است که اطمینان حاصل شود که اسرائیل قادر به دفاع از خود در برابر تهدیداتی است که با آن مواجه است.» این بسته شامل اقلام جانبی از جمله فتیله‌های انفجاری، چاشنی‌ها و فشنگ‌هایی است که اسرائیل برای کارکرد گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری که قبلا خریداری کرده بود، نیاز دارد. تصمیم اضطراری روز جمعه که تصمیم نادری است اما توسط حداقل چهار دولت قبلی ایالات متحده استفاده شده است، به این معنی است که الزامات بررسی طولانی‌مدت کنگره برای فروش نظامی خارجی دور زده خواهد شد.

«پتی کولهن»، گزارشگر الجزیره در گزارشی از واشنگتن گفت که مهم است که به زمینه گسترده‌تر پیام اشاره شود. او گفت: «ما هفته‌هاست از تمام مقامات ارشد دولت بایدن می‌شنویم که زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل به سمت یک درگیری با شدت کمتر حرکت کند. در اصل، بمباران دسته‌جمعی را متوقف کنید. کشتار جمعی غیرنظامیان را متوقف کنید.» به گفته کولهن، «بنابراین، در این زمینه – با علم به اینکه می‌گویند این همان چیزی است که می‌خواهند– اکنون مهمات دقیقی را که برای ادامه یک کمپین با شدت بالا نیاز دارند به اسرائیل می‌فروشند.»

کولهن گزارش داد که اسرائیل همچنین موشک‌های ۱۵۵میلی‌متری M۱۰۷ را خریداری خواهد کرد که گلوله‌های توپخانه‌ای هستند که باعث تخریب گسترده در منطقه پرجمعیتی مانند غزه می‌شود. به گفته کولهن، «آنها دقیقا نگفتند که در این بسته ۱۴۷.۵میلیون دلاری قرار است چه مهماتی وجود داشته باشد. اما در بسته‌های قبلی، هزاران هزار بمب به سمت اسرائیل رفت.» در ۹دسامبر، دولت تصمیم اضطراری دیگری برای فروش نزدیک به  ۱۴هزارگلوله مهمات تانک به ارزش بیش از ۱۰۶میلیون دلار به اسرائیل گرفت. این در حالی است که درخواست بایدن برای یک بسته عظیم ۱۰۶میلیارد دلاری که شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و سایر نیازهای امنیت ملی می‌شود، هنوز در کنگره تصویب نشده است؛ زیرا درگیر بحث درباره سیاست‌های مهاجرت و امنیت مرزی ایالات متحده است.

دولت بایدن با بیان این ادعا که دائما با اسرائیل در تماس است تا بر اهمیت به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان تاکید کند، می‌کوشد با انتقادات ناشی از افزایش تلفات در غزه و ادامه فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل مقابله کند. با این حال، لوسیانا زاکارا، دانشیار سیاست خلیج‌فارس در دانشگاه قطر، به الجزیره گفت که درباره جنگ رویکرد «دو مسیره» را دنبال می‌کند. او گفت: «از یک طرف آنها در تلاشند افکار عمومی را متقاعد کنند که ایالات متحده واقعا نگران تلفات غیرنظامیان است، اما همچنین به حمایت از اسرائیل (نظامی) ادامه می‌دهند. این کاملا متناقض است... درک اینکه چگونه این به نفع منافع ملی است، دشوار است.»

زاکارا گفت که این سیاست به‌ویژه با توجه به «فشار فزاینده» در ایالات متحده، از جمله در میان دموکرات‌ها، علیه جنگ، گیج‌کننده بود؛ زیرا تلفات غیرنظامی در غزه همچنان در حال افزایش است. برخی از قانون‌گذاران دموکرات پیشنهاد کرده‌اند که کمک‌های مهم بیشتر به اسرائیل باید مشروط به وعده‌های مشخص دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای مهار تلفات غیرنظامیان در غزه باشد. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز شنبه گفت که مقامات اسرائیلی با وجود ارسال کمک‌ها از مصر و از طریق گذرگاه رفح، همچنان به اعمال «محدودیت‌های شدید» برای دسترسی بشردوستانه ادامه می‌دهند.