زلزله پوتین در کی‌یف

اظهارنظر عمومی نادر پوتین درباره حمله به خاک روسیه در حالی بیان می‌شود که نیروهای مسلح وی در روزهای اخیر شهرهای اوکراین را با بزرگ‌ترین حملات راکتی از زمان آغاز حمله زیر آتش گرفته‌اند و هر دو طرف به دنبال راه‌هایی برای خروج از بن‌بست در میدان جنگ هستند. چرخه حملات و اقدامات تلافی‌جویانه، ترس از تشدید تلفات غیرنظامیان در درگیری را که در فوریه۲۰۲۲ آغاز شد، افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که اوکراین روز شنبه با بمباران بلگورود در حمله‌ای که دست‌کم ۲۲کشته و نزدیک به ۱۱۰زخمی برجای گذاشت، پاسخ حمله وسیع روسیه را داده است. این مرگبارترین حمله به یک شهر روسیه از زمان شروع جنگ بود. دولت اوکراین به‌طور علنی درباره حمله بلگورود اظهارنظر نکرد. معمولا این سیاست اوکراین است و زمانی که حمله‌ای به خاک روسیه انجام می‌دهد، اظهارنظر نمی‌کند.

اما یکی از مقامات سرویس اطلاعاتی اوکراین که نخواست نامش فاش شود، گفت که این حمله در پاسخ به حمله هوایی گسترده و مرگبار روسیه به شهرهای اوکراین در روز جمعه بوده و تنها تاسیسات نظامی را هدف قرار گرفته است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوکراین با دو موشک و چندین راکت به بلگورود -با حدود ۳۳۰هزار نفر جمعیت در ۴۰کیلومتری شمال مرز اوکراین- حمله کرده و افزود که این حمله بدون دقت صورت گرفته است. وزارت دفاع روسیه می‌گوید در این حمله غیرنظامیان کشته شده‌اند. پوتین با انتقاد از این عدم دقت، مدعی شد که روسیه فقط به تاسیسات نظامی حمله موشکی می‌کند. پوتین گفته است که انتقام این حمله را خواهد گرفت.

به همین منظور روز سه‌شنبه روسیه حمله وسیعی را تدارک دید و به گفته مقامات، موشک‌ها و پهپادهای روسی صبح روز سه‌شنبه کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین را آماج حملات خود قرار دادند. نیروی هوایی اوکراین گفت که این آتش‌بار شامل برخی از قدرتمندترین سلاح‌های روسیه از جمله موشک‌های مافوق صوت بود که چند برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند. هشدارهای حمله هوایی صبح روز سه‌شنبه به‌طور مداوم در کی‌یف به صدا درآمد؛ زیرا موجی از موشک‌ها در حال فرود آمدن بودند. درحالی‌که سامانه‌های پدافند هوایی آن تلاش می‌کردند موشک‌ها را ساقط کنند، ضربات شدیدی پایتخت را به لرزه درآورد.

انبوهی از دود سیاه و سفید در سرتاسر شهر برخاست و آسمان روشن در صبح زود به خاکستری گرایید؛ زیرا چندین ساختمان با اصابت موشک فرو ریختند و گرد و خاک ناشی از ریزش به هوا برخاست. ویتالی کلیچکو، شهردار شهر گفت که آوارهای ناشی از حملات موشکی باعث آتش‌سوزی در چندین منطقه شده و برق چندین ساختمان مسکونی و سایر تاسیسات قطع شده است. کلیچکو افزود که یک انبار بزرگ آتش گرفته و دست‌کم ۱۶نفر بر اثر برخورد موشک به یک ساختمان مرتفع زخمی شده‌اند. تا صبح سه‌شنبه هیچ مورد مرگ تاییدشده‌ای در کی‌یف اعلام نشد. به گفته اوله سینیهوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای، خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و در نزدیکی مرز با روسیه نیز مورد حمله موشکی گسترده قرار گرفت. وی گفت که حداقل یک نفر کشته و ۴۱نفر زخمی شدند. این حملات ساعاتی پس از آن انجام شد که پوتین قول داد حمله موشکی اوکراین را که در روز شنبه انجام شد، تلافی کند. پوتین روز دوشنبه گفت: «حملات از سمت ما افزایش خواهد یافت.»