کلودین گی به همراه الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و سالی کورن‎بلوث، رئیس ام‌آی‌تی در نشست استماع کنگره در روز ۱۴آذر از دادن پاسخ آری یا خیر به پرسش‌های الیز استفانیک، یک نماینده جمهوری‌خواه، درخصوص نقض اساسنامه دانشگاه‌ها از راه «فراخوان به نسل‌کشی یهودیان» خودداری کردند. کلودین گی در این جلسه از پاسخ مستقیم به پرسشی درخصوص آیا دانشجویانی که خواستار نسل‌کشی یهودیان بودند، تنبیه خواهند شد یا خیر، خودداری کرده بود. او گفته بود که تشخیص این امر «بستگی به زمینه» و شرایط مطرح شدن چنین اظهاراتی دارد. به دنبال این اظهارات، جامعه یهودی در دانشگاه هاروارد و همچنین ده‌ها نماینده کنگره آمریکا خواستار برکناری کلودین گی شده بودند.

رئیس هاروارد همچنین در ماه‌های اخیر با اتهاماتی درخصوص سرقت علمی در کارهای دانشگاهی خود مواجه بوده است. او ۶ماه پیش به این سمت منصوب شده بود. کلودین گی در نامه‌ای خطاب به جامعه دانشگاهی اعلام کرد، تصمیم او برای کناره‌گیری آن‌چنان سخت بود که نمی‌توان با کلمات آن را بیان کرد. کلودین گی نوشت که پس از مشورت با اعضای هیات‌مدیره شرکت هاروارد، به این نتیجه رسید که استعفای او به نفع دانشگاه است. هیات‌مدیره ۱۱نفره دانشگاه هاروارد نیز در ایمیلی اعلام کرد که استعفای کلودین گی را پذیرفته است. طبق این گزارش، آلن گاربر، استاد دانشگاه و از مدیران ارشد دانشگاه هاروارد، ریاست موقت این دانشگاه را بر عهده خواهد گرفت.

پیش از این الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، به دنبال جنجال درباره اظهاراتش در نشست کنگره استعفا کرده بود. دکتر گی، اولین رئیس سیاه‌پوست هاروارد و دومین زنی که ریاست دانشگاه را برعهده داشت، با اعلام اینکه فورا از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، به دوره پرتلاطمی که در ژوئیه گذشته آغاز شده بود، پایان داد. او کوتاه‌ترین دوره ریاست هاروارد را از زمان تاسیس این دانشگاه در سال ۱۶۳۶ به نام خود کرد. آلن‌ام.گاربر، اقتصاددان و پزشک که استاد دانشگاه هاروارد و مدیر ارشد دانشگاهی است، به‌عنوان رئیس موقت خدمت خواهد کرد. دکتر گی به عنوان استاد دولتی در بخش مطالعات آفریقایی و آمریکایی و آفریقایی‌تبار باقی خواهد ماند.