اولاف شولتز رفتنی شد؟

به گفته تحلیلگران، عامل کلیدی پشت سر شکست حزب سوسیال دموکرات این است که از هر پنج آلمانی تنها یک نفر کار صدراعظم آلمان، اولاف شولتز را که نماینده این حزب است، مثبت ارزیابی می‌کند.

 جانشینان بالقوه

روزنامه ایتالیایی لا ریپوبلیکا، پیشنهاد می‌کند که اولاف شولتز ممکن است زودتر از موعد مقرر در سال۲۰۲۴ استعفا کند. با این حال، منبع این اطلاعات را ذکر نمی‌کند. به گفته روزنامه‌نگاران، جانشین شولتز می‌تواند بوریس پیستوریوس وزیر دفاع باشد که اخیرا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران آلمانی در صدر رتبه‌بندی قرار گرفت.

 دلیل احتمالی استعفای او

همان‌طور که لا ریپوبلیکا به نقل از دو منبع گزارش داد، می‌تواند این استعفا تبعات رسوایی در سال۲۰۲۰ مربوط به شرکت «وایرکارد» و رئیس آن «جان مارسالک» باشد. این فرد در حال حاضر در مسکو پنهان شده است. در آن زمان، شولتز متصدی وزارت اقتصاد فدرال و مسوول تنظیم‌کننده مالی بود که متوجه بزرگ‌ترین طرح کلاه‌برداری آلمان از زمان جنگ جهانی دوم نشد. با این حال، شولتز همیشه مسوولیت شخصی خود را برای این رسوایی مالی رد کرده است.

 مردم آلمان درباره این موضوع چه فکر می‌کنند؟

بیلد گزارش می‌دهد که تحلیلگران درباره احتمال تغییر صدراعظم تردید دارند. به ویژه، اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان در کنفرانس حزب از شولتز حمایت کردند. در این مقاله آمده است: « بوریس پیستوریوس اخیرا از آلمان خواسته است تا «آماده جنگ» شود.» اگر شرایط در اروپا عادی بود، ممکن بود که جناح چپ حزب سوسیال دموکرات عذر او را می‌خواست؛ اما به‌دلیل شرایط موجود سکوت کردند.

 اوضاع نامساعد شولتز

سال۲۰۲۴، هنوز نوباوه است؛ اما از همین روزهای نخست مشخص شده است که اوضاع صدر اعظم آلمان مساعد نیست. خبرگزاری دویچه‌وله گزارش داد: حزب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب دموکرات آزاد، اکنون بیشتر از هم جدا شده‌اند تا متحد و اعتبار کافی برای پل زدن بر اختلافات وجود نداشته باشد. البته سال۲۰۲۴ می‌توانست شروع بدتری برای دولت داشته باشد. اکنون ماه‌هاست که نارضایتی‌ها در حزب نئولیبرال دموکراتیک آزاد (FDP) در حال جوشش است. کوچک‌ترین شریک ائتلافی در دولت فدرال چپ میانه آلمان در انتخابات ایالتی و محلی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شکست‌های یکی پس از دیگری را متحمل شده است.

 سیاستمداران محلی گفته‌اند که این حزب کوچک از شراکت با سوسیال دموکرات پشیمان است. نظرسنجی اخیر به‌شدت روی این نارضایتی و تفرقه تاثیرگذار بوده است. بسیاری در حزب دموکراتیک آزاد وجود دارند که تنها یک راه برای خروج می‌بینند: «این حزب باید از دولت ائتلافی خارج شود.» نظرسنجی از اعضای حزب که در ۱ژانویه ۲۰۲۴ به پایان رسید، قرار بود راه را برای این امر باز کند. با این حال، ۵۲درصد از اعضای حزب دموکراتیک آزاد فعلا رای دادند، در ائتلاف بمانند. این نتیجه فعلا آرامش را  در این ائتلاف سه‌حزبی برقرار کرده است. اگرچه رای از نظر قانونی الزام‌آور نیست، رهبری حزب دموکراتیک آزاد نمی‌تواند اکثریت موافق خروج را نادیده بگیرد. ناظران می‌گویند ائتلاف سه حزبی که به «چراغ راهنمایی» شهره است، بیش از پیش در آستانه فشار قرار گرفته است.