«شیخ حماس» که بود؟

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که این احتمالا اولین ترور از بی‌شمار حملاتی است که اسرائیل علیه عوامل مرتبط با حملات ۷اکتبر انجام می‌دهد. یک مقام اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن گفت: «اگر احدی در طرح‌ریزی، تامین مالی یا انجام حملات ۷اکتبر دست داشته باشد، هیچ‌جا برایش امن نیست.» این مقام افزود: «این تازه آغاز کار است و ممکن است تا سال‌ها به طول انجامد.» یک گزارش از سوی آکسیوس اعلام کرد که اسرائیل مقام‌های آمریکایی را قبل از این اقدام در جریان نگذاشت؛ فقط زمانی که این برنامه در شرف انجام بود به طرف آمریکایی اطلاع داد. گزارشگران نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های غربی و منطقه‌ای اعلام کردند که العاروری نقش مهمی در روابط حماس با متحدان منطقه‌ای و نیز در افزایش قابلیت‌های نظامی این گروه داشت. در حقیقت، وی رابط حماس با طرف‌های منطقه‌ای و متحدان بود. سال گذشته العاروری در مصاحبه ای با المیادین، وقتی از او سوال شد که اگر از سوی اسرائیل هدف قرار بگیرید چه خواهد شد، گفت: «همان‌طور که مردم ما می‌جنگند و هزینه می‌دهند، ما نیز هزینه می‌دهیم.

این ترور نه بر من تاثیری می‌گذارد و نه عزمم را از بین می‌برد.» او ارتباط نزدیکی با «یحیا سنوار» (فرمانده حماس در غزه) داشت و در سال‌های اخیر در همکاری با یکدیگر جناح نظامی حماس را به طرف‌های منطقه‌ای و متحدان نزدیک‌تر کردند. الجزیره نیز در گزارش ۳ژانویه نوشت، حماس اعلام کرد این حمله باعث نمی‌شود که فلسطینیان «در داخل و خارج اراده‌شان بشکند یا مقاومتشان با تزلزل مواجه شود.» مساجد العارور در کرانه باختری در شمال رام‌الله عزادار شهادت وی هستند و خواستار اعتراض سراسری به‌دلیل ترور وی شده‌اند.  الجزیره نوشت، العاروری، ۵۷ ساله، معاون دفتر سیاسی حماس و یکی از پایه‌گذاران جناح نظامی حماس (القسام) بود.

 او ۱۵سال در زندان‌های اسرائیل بود و سپس برای تبعید به لبنان رفت. قبل از حملات ۷اکتبر، نتانیاهو تهدید به قتل او کرده بود. در هفته‌های اخیر او در نقش سخنگوی حماس ظاهر شد و ماه گذشته اعلام کرد که حماس تا زمان توقف کامل جنگ، هیچ مبادله اسرایی با اسرائیل نخواهد داشت.  ایالات متحده در سال۲۰۱۵ او را در فهرست «تروریست جهانی» قرار داده و جایزه‌ای ۵میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی یا دستگیری او شود، تعیین کرده بود. «جیسون برک» هم در گزارش ۲ژانویه در گاردین نوشت، ترور العاروری اولین ترور فرامرزی اسرائیل ظرف چند ماه گذشته بود. این هدف به دقت انتخاب شده بود؛ چراکه او حلقه رابطی بین ایران و حزب‌الله و حماس بود. العاروری در نیمه دهه۸۰ دانشجوی دانشگاه «هبرون» بود و در همان زمان او درگیر فعالیت‌های اسلام‌گرایانه شد.

 او اندکی پس از تاسیس حماس و در فضای اولین انتفاضه به این گروه پیوست و در شکل‌گیری شاخه نظامی حماس «القسام» نقش مهمی داشت.  او از سوی اسرائیل در سال۱۹۹۲ زندانی شد و به روایت گاردین، ۱۸سال در زندان بود. در سال۲۰۱۰ او در مذاکره برای آزادی هزار فلسطینی در ازای یک اسرائیلی نقش داشت.  او ابتدا در سوریه، سپس در قطر و در نهایت در لبنان استقرار داشت و به‌عنوان یکی از عوامل حماس با ارتباطاتی گسترده در منطقه شناخته می‌شد.