ردپای کره‌ در اوکراین

کربی گفت که حمله ۳۰دسامبر شامل یک موشک بود که در یک میدان سقوط کرد؛ درحالی‌که حمله روسیه در ۲ژانویه شامل چندین موشک بود. کربی گفت که تاثیر موشک‌های شلیک‌شده در ۲ژانویه هنوز در حال ارزیابی است و افزود که آنها بخشی از یک حمله «عظیم» روسیه بوده‌اند. کربی در این نشست گفت: «تا حدی به‌دلیل تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ما، روسیه به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی شده است و آنها مجبور شده‌اند برای تجهیزات نظامی به کشورهای همفکر مراجعه کنند. همان‌طور که علنا هشدار داده‌ایم، یکی از این کشورها کره‌شمالی است.»

کربی و تحلیلگرانی که با سی‌ان‌ان صحبت کردند، گفتند که ورود تسلیحات کره‌شمالی به جنگ اوکراین در فاصله ۷۵۰۰کیلومتری (۴۶۰۰ مایلی) شرق تا شبه جزیره کره طنین‌انداز خواهد بود. کربی گفت: «این یک تشدید وخامت‌بار، مهم و نگران‌کننده در حمایت کره‌شمالی از روسیه است.» تحلیلگران نیز این دیدگاه را تکرار کردند و گفتند که استفاده از موشک‌های کره‌شمالی در میدان نبرد در اوکراین می‌تواند داده‌هایی را به پیونگ‌یانگ بدهد که نمی‌توانست در شبه جزیره به‌دست آورد. «جوزف دمپسی»، دستیار پژوهشی برای تجزیه و تحلیل دفاعی و نظامی در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: «جالب است که ببینیم این موشک‌ها در یک محیط عملیاتی‌تر و خارج از دستگاه تبلیغاتی کره‌شمالی، به‌ویژه درباره دقت و در واقع سیستم‌های هدایت چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

«آنکیت پاندا» کارشناس ارشد برنامه سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت که استفاده روسیه از این موشک‌ها علیه اوکراین به کره‌شمالی اجازه می‌دهد تا داده‌هایی را درباره نحوه نفوذ آنها به سامانه‌های دفاعی مشابه آنچه کره جنوبی و ایالات متحده ممکن است در اختیار داشته باشند، جمع‌آوری کند. او گفت: «از لحاظ فنی، من گمان می‌کنم که کره‌شمالی‌ها کاملا علاقه‌مند به نحوه عملکرد موشک‌هایش علیه سامانه‌های دفاع موشکی غربی باشد.» کربی در سخنرانی در کاخ سفید گفت که پیامدهای آن برای کره‌جنوبی و منطقه فراتر از توانایی پیونگ‌یانگ برای بهبود برنامه‌های موشکی خود است. کربی گفت: «ارزیابی ما این است که پیونگ‌یانگ به دنبال کمک نظامی از روسیه از جمله هواپیماهای جنگنده، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات تولید موشک‌های بالستیک، مواد جنگی و سایر فناوری‌های پیشرفته است.»

این می‌تواند پیامدهای امنیتی نگران‌کننده‌ای برای شبه جزیره کره و منطقه هند و اقیانوس آرام داشته باشد. «لی جانگ ووک»، پژوهشگر مرکز امنیت و استراتژی در موسسه تحلیل‌های دفاعی کره (KIDA) گفت که روسیه احتمالا به پیونگ‌یانگ پول نیز می‌فرستد. لی به سی‌ان‌ان گفت: «اولین مزیت، تسلیحات کره‌شمالی خواهد بود تا به‌عنوان درآمد صادراتی دیگر برای پیونگ‌یانگ عمل کند.» وی افزود: «این درآمد می‌تواند حمایت پولی دیگری برای تولید انبوه سلاح‌های هسته ای بیشتر باشد.» در همین حال، کربی و تحلیلگران می‌گویند که روسیه احتمالا منافع فوری از هرگونه کاربرد تسلیحات کره‌شمالی را می‌بیند.