خنجر از پشت تایوان به چین

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، لای‌چینگ ته، سیاستمدار تایوانی، سال‌هاست که توسط حزب کمونیست چین به‌عنوان دشمن خطرناک شناخته شده و بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته حساب کاربری حزب کمونیست، او می‌تواند با فشار برای استقلال کامل برای دموکراسی جزیره‌اش، دو طرف را به جنگ بکشاند. درست تا روز شنبه، زمانی که میلیون‌ها تایوانی به رئیس‌جمهور بعدی خود رای دادند، یک خبرگزاری رسمی پکن هشدار داد که «لای» می‌تواند تایوان را «در مسیری بی‌بازگشت» ببرد. با این حال، با وجود ماه‌ها هشدارهای تهدیدآمیز چین درباره انتخاب «جنگ یا صلح» برای رای‌دهندگان تایوان، لای به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

لای، معاون فعلی تایوان، ۴۰درصد آرا را در انتخابات به‌دست آورد و به حزب دموکراتیک مترقی این امکان را فراهم ساخت تا برای سومین دوره متوالی، دفتر ریاست‌جمهوری را در دستان خود نگه دارد. از زمانی که تایوان شروع به برگزاری انتخابات مستقیم و دموکراتیک برای ریاست‌جمهوری خود در سال۱۹۹۶ کرد، هیچ حزبی بیش از دو دوره متوالی دفتر ریاست‌جمهوری را به دست نیاورده است. در گردهمایی حزب دموکرات مترقی در خارج از مقر آن در تایپه، هزاران نفر از هواداران که بسیاری از آنها پرچم‌های صورتی و سبز را به اهتزاز در آورده بودند، با فاصله گرفتن لای در طول شمارش آرا از سایر رقبا شروع به شادمانی کردند و با هر بار افزایش، دست به تشویق لای می‌زدند.لای خطاب به حامیان خود در این مراسم، خواستار اتحاد شد و همچنین متعهد به دفاع از هویت تایوان شد.

لای گفت: «ما بین دموکراسی و اقتدارگرایی، در کنار دموکراسی باید بایستیم. این همان درکی است که مردم جهان از انتخابات ما دارند.» این رای‌گیری باعث شد تا ۷۲درصد از رای‌دهندگان شرکت کنند، از جمله بسیاری از کسانی که از خارج به خانه بازگشته بودند. در برخی از مراکز رای‌گیری، حتی قبل از شروع رای‌گیری در صبح، صف‌ها شروع به شکل‌گیری کردند و بسیاری از خانواده‌های چندنسلی به‌صورت گروهی حاضر شدند. شهروندان تایوانی که باید حضوری (نه پستی) رای دهند، به ۱۸هزار شعبه رای‌گیری در معابد، کلیسا و مراکز اجتماعی رفتند و رای‌های خود را به صندوق‌های رای انداختند.

تنفر چین از «لای»

پکن از رئیس‌جمهور جدید، لای‌چینگ ته متنفر است. او قصد دارد با احتیاط و کمک آمریکا از وضعیت موجود محافظت کند؛ اما احتمال افزایش تنش وجود دارد. شی جین‌پینگ، رهبر چین موقعیت قدرت بزرگ کشورش را به یک وعده منحصر به فرد گره زده است: «اتحاد سرزمین مادری با تایوان که حزب کمونیست چین آن را سرزمینی مقدس و از دست رفته می‌داند.» چند هفته پیش، شی جین‌پینگ این موضوع را «غیرقابل اجتناب از نظر تاریخی» خواند. اما انتخابات تایوان در روز شنبه، مشخص کرد که تایوان برای سومین‌بار به دست کسانی افتاده است که هویت مجزایی برای جزیره می‌خواهند و این نشان می‌دهد که این دموکراسی پرهیاهو حتی از چین و رویای اتحاد آن دورتر شده است.

پس از کمپین کارزارهای جشنواره‌مانند که در آن جمعیت عظیمی فریاد می‌زدند، می‌رقصیدند و پرچم‌های مشابه را تکان می‌دادند، رای‌دهندگان تایوان هشدارهای چین مبنی بر اینکه رای به حزب دموکرات پیشرو رای به جنگ است، نادیده گرفتند. به هر حال آنها این انتخاب را کردند و از پشت به چین خنجر زدند. لای‌چینگ ته، پزشک سابق و معاون فعلی رئیس‌جمهور که پکن او را جدایی‌طلب سرسخت می‌داند، رهبر بعدی تایوان خواهد بود. این یک سرپیچی آشکار از پکن است. با آزار و اذیت نظامی در دریا و هوا تنها موجب شد تا این جزیره خودمختار به سمت محافظت از استقلال خود حرکت کند و این رای آنها را از چین بیشتر و بیشتر دور کرده است.