تظاهرات جهانی در حمایت از فلسطین هزاران نفر در واشنگتن همزمان با اعتراضات در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا خواستار پایان‌دادن به تهاجم اسرائیل شوند/AFP

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، ۱۰۰روز جنگ بیش از ۶۰هزار زخمی و ۲۳۷۰۰شهید بر جای گذاشته است. «شورای آوارگان نروژ» که طی ۱۶سال گذشته در غزه برنامه‌هایی اجرا کرده است، می‌گوید نیروهایش همچون مردم غزه آسایش و امنیت ندارند. «احمد بایرام» از اعضای این گروه به الجزیره می‌گوید: «نیروهای ما متحمل خسارت، آوارگی و البته ترس شده‌اند. فرزندانشان نمی‌توانند یک شب خواب کامل و راحت داشته باشند. از آب سالم  و غذای تازه هم مانند مردمان غزه ۱۰۰روز است که محرومند.» او می‌گوید: «غزه لحظات سیاهی را سپری می‌کند و این منطقه غیرقابل دسترس شده است. حرف ما این است: کشتار و خونریزی را متوقف کنید.»

الجزیره همچنین در گزارش دیگری نوشت، صدها هزار نفر در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا علیه جنگ غزه درحالی‌که به ۱۰۰روزگی رسید، اعتراض کنند و خواستار پایان دادن به تهاجم اسرائیل شوند. در تظاهرات روز شنبه در کوآلالامپور، مالزی، مردم در برابر سفارت ایالات متحده جمع شدند تا پیامی را به متحد سرسخت اسرائیل ارسال کنند. ایالات متحده قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را که با حمایت اکثریت قریب به اتفاق شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری بود، وتو کرده است. «فلورانس لوی» خبرنگار الجزیره که از کوآلالامپور گزارش می‌داد، گفت: «ما در اینجا با افرادی صحبت کرده‌ایم که می‌گویند برای نشان دادن همبستگی با فلسطینی‌ها آمده‌اند.» مردم پلاکاردهایی را در دست دارند که روی آن نوشته شده بود: «نسل‌کشی را متوقف کنید» و همچنین «بمباران کردن کودکان دفاع از خود نیست.»

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، این تظاهرات بخشی از «روز جهانی اقدام برای فلسطین» و برای پایان دادن به خونریزی است که منجر به شهادت نزدیک به ۲۴هزار نفر و زخمی شدن ۶۰۳۱۷نفر شده است. اسرائیل روز جمعه در جریان یک جلسه دادرسی علنی در دادگاه بین‌المللی دادگستری، اتهامات نسل‌کشی در غزه را رد کرد و مدعی شد که پرونده ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی در دادگاه عالی سازمان ملل، تحریف حقیقت است که به منزله افترا است. ماه گذشته، دولت مالزی اعلام کرد که دیگر اجازه نخواهد داد کشتی‌های متعلق به اسرائیل در بنادر مالزی پهلو بگیرند. همچنین اعلام کرد که هر کشتی در مسیر اسرائیل مجاز به تخلیه بار در هیچ بندر مالزی نخواهد بود.

جنبش اعتراضی در مالزی که با همکاری ده‌ها سازمان غیردولتی سازمان‌دهی شد، گفت که هدف آن آموزش مردم نه تنها درباره جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد، بلکه درباره تاریخچه اشغال نیز است. هزاران نفر نیز در مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا، پایتخت اندونزی تجمع کردند و پرچم‌های اندونزی و فلسطین را به اهتزاز درآوردند و تابلوهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «اسرائیل را تحریم کنید» و «اکنون آتش‌بس». در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، تظاهرات‌کنندگان در مقابل کنسولگری ایالات متحده تجمع کردند. «فهمیده میلر» خبرنگار الجزیره گفت بسیاری از حاضران، آمریکا را که از زمان آغاز جنگ هزاران تن تجهیزات نظامی را به اسرائیل عرضه کرده است، به «همدستی در بمباران مردم فلسطین» متهم کردند.

«روشن دادو» یکی از رهبران جنبش بایکوت، سلب سرمایه، تحریم‌ها در آفریقای جنوبی که در تظاهرات شرکت کرد، گفت: «ما تا زمانی که مطمئن شویم آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه کافی برای غزه وجود دارد، اینجا خواهیم بود.» در همین حال، تظاهرات گسترده‌ای در پایتخت‌های جهان از جمله لندن، پاریس، وین، برلین، امان و واشنگتن دی‌سی آغاز شد. «جینین حورانی» یکی از اعضای جنبش جوانان فلسطین که در راهپیمایی لندن شرکت کرد، گفت که معترضان از بی‌عدالتی در غزه خشمگین هستند و مصمم به ادامه راهپیمایی برای حقوق فلسطینیان هستند. او به الجزیره گفت: «احساس ما همانا خشم و ناامیدی است. ما از ۷اکتبر هر هفته به خیابان‌ها آمده‌ایم.» حورانی گفت درحالی‌که مردم بریتانیا عمدتا از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند، «سیاستمداران بریتانیا به تامین مالی و حمایت از نسل‌کشی ادامه داده‌اند.»

کمپین همبستگی فلسطین (PSC) گفت که هزاران نفر در Bank Junction در مرکز لندن تجمع کردند. «حسام زوملوت»، سفیر فلسطین در بریتانیا، به معترضان پیوست که خواستار آتش‌بس شدند. «امل کوچولو»، عروسک ۳.۵متری دختر جوان پناهنده سوری، به‌عنوان بخشی از تور ۸۰۰۰ کیلومتری خود در سراسر اروپا از ترکیه تا بریتانیا، به کلیسای جامع سنت پل رسید تا آگاهی را درباره وضعیت اسفناک پناهندگان جوان افزایش دهد. این عروسک ۳.۵متری که نام آن در زبان عربی به معنای امید است، پس از طی ۸۰۰۰کیلومتر (۴۹۷۰مایل) از مرز ترکیه و سوریه به منچستر در ژوئیه۲۰۲۱ به نماد بین‌المللی حقوق بشر تبدیل شد.

در همین حال در واشنگتن دی‌سی، تظاهرات‌کنندگانی که برای همبستگی با غزه راهپیمایی می‌کردند، نارضایتی خود را از دولت بایدن درباره مدیریت جنگ اسرائیل ابراز و خواهان آتش‌بس و پایان دادن به تشدید حملات آمریکا در یمن شدند. «کیمبرلی هالکت»، خبرنگار الجزیره از واشنگتن دی‌سی گزارش داد: «سرزنش‌های زیادی علیه جو بایدن در جریان است، مردم او را «نسل‌کشی جو» می‌نامند. او افزود: «صدای خشمگین زیادی در اینجا شنیده می‌شود، مطمئنا این نوید خوبی برای رئیس‌جمهور نخواهد بود.» در جاهای دیگر روز شنبه، اعتراضات کوچک‌تری نیز در هند در شهرهایی مانند حیدرآباد و در محله کلوپیتیا پایتخت سریلانکا در کلمبو برگزار شد.

نابودی میراث فرهنگی

«عندلیب فراز صابر» هم در گزارش دیگری برای الجزیره نوشت: بندری باستانی که قدمت آن به ۸۰۰سال قبل از میلاد برمی‌گردد، مسجدی که دارای نسخه‌های خطی کمیاب بوده و یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی جهان، تنها تعدادی از حداقل ۱۹۵مکان میراثی هستند که از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر تخریب یا آسیب دیده‌اند. از بین بردن میراث فرهنگی یک ملت یکی از جنایات جنگی متعددی است که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در شکایتی که هفته گذشته در دادگاه بین‌المللی دادگستری مطرح شد، مطرح می‌کند. در این بیانیه آمده است: «اسرائیل به مراکز متعددی از آموزش و فرهنگ فلسطین، از جمله کتابخانه‌ها، اماکن مذهبی و مکان‌های با اهمیت تاریخی کهن آسیب زده و آنها را ویران کرده است.»

به گفته مورخان، غزه، یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی جهان، حداقل از قرن پانزدهم پیش از میلاد، محل سکونت تعداد زیادی از مردم بوده است. امپراتوری‌ها –از جمله مصریان باستان، آشوری‌ها و رومی‌ها– آمده‌اند و رفته‌اند و گاه بر سرزمین کنعانیان، اجداد فلسطینی‌ها تسلط یافته‌اند و آثار میراث فرهنگی خود را به جای می‌گذارند. یونانی‌ها، یهودیان، ایرانی‌ها و نبطی‌ها نیز در طول قرن‌ها در امتداد این ساحل زندگی کرده‌اند. وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه پس از تخریب «مسجد بزرگ عمری» غزه در حمله هوایی اسرائیل در ۸دسامبر گفت: «جنایت هدف قرار دادن و تخریب مکان‌های باستان‌شناسی باید جهان و یونسکو را برای حفظ این میراث تمدنی و فرهنگی بزرگ ترغیب کند.» در نتیجه آن حمله خاص، ممکن است مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های قدیمی که در مسجد نگهداری می‌شد، برای همیشه از بین برود.

کلمبا استوارت، مدیر عامل موزه هیل و کتابخانه نسخ خطی (HMML) بلافاصله پس از حمله به الجزیره گفت: «مجموعه‌های نسخ خطی در مجاورت مسجد باقی مانده‌اند و در حال حاضر به‌دلیل ادامه درگیری غیرقابل دسترس هستند.» کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه که هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها با آن موافقت کردند، قرار است از نقاط دیدنی در برابر ویرانی‌های جنگ محافظت کند. ایزبر سابرین، رئیس یک سازمان غیردولتی بین‌المللی که میراث فرهنگی را مستند می‌کند، توضیح داد که جنایاتی که بر میراث فرهنگی تاثیر می‌گذارند، بخشی از «خسارت جانبی نسل‌کشی» هستند.

photo_2024-01-14_11-26-56 copy