وانگ و سالیوان روز شنبه در بانکوک تایلند، درست بیش از دو ماه پس از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو، با یکدیگر دیدار کردند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو «ارتباطات راهبردی صریح، اساسی و مثمرثمری درباره اجرای اجماع در نشست سانفرانسیسکو و رسیدگی مناسب به موضوعات مهم و حساس در روابط چین و آمریکا داشتند.» کاخ سفید گفت که دیدار بین مقامات «بخشی از تلاش برای حفظ خطوط ارتباطی باز» بین دو کشور بوده است. کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورد: «سالیوان تاکید کرده است که اگرچه ایالات متحده و چین در رقابت هستند، اما هر دو کشور باید از انحراف آن به سمت درگیری یا رویارویی جلوگیری کنند.» پکن و واشنگتن قبلا بر سر مسائل مربوط به فناوری، تجارت، حقوق بشر و تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، با هم درگیری‌های سیاسی داشته‌اند.

تایوان

انتخابات اخیر تایوان باعث شد که حزب دموکرات پیشرو برای سومین دوره مقام ریاست‌جمهوری را به‌دست آورد. حزب دموکراتیک پیشرو در برابر ادعای چین بر مبنی بر مالکیت تایوان مقاومت می‌کند. این هفته، دو قانون‌گذار آمریکایی با رهبر جدید تایوان، لای چینگ-ته، ملاقات کردند تا بر حمایت واشنگتن از این جزیره خودگردان تاکید کنند. این دومین گروهی بود که پس از انتخابات وارد تایوان شد. پیش‌تر بایدن یک هیات غیررسمی را برای تبریک به لای، دو روز پس از رای‌گیری به این جزیره فرستاده بود. اما به گفته وزارت خارجه چین، وانگ در دیدار با سالیوان تاکید کرد که تایوان «جزو امور داخلی چین است و انتخابات منطقه ای در تایوان نمی‌تواند این واقعیت اساسی را که تایوان بخشی از چین است»  تغییر دهد. 

بزرگ‌ترین خطر برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، جنبش موسوم به «استقلال تایوان» است. بزرگ‌ترین چالش روابط چین و آمریکا نیز جنبش «استقلال تایوان» است. پیش از این نشست، وزارت دفاع تایوان گفت چین ۳۳هواپیما از جمله جنگنده‌های سوخو۳۰ و شش کشتی نیروی دریایی را بین ساعت ۶صبح جمعه تا ۶صبح شنبه (۲۲:۰۰ پنج‌شنبه تا ۲۲:۰۰ جمعه به وقت گرینویچ) به اطراف تایوان فرستاد. در میان آنهایی که اعزام شدند، ۱۳هواپیمای جنگی از تنگه تایوان، مرز غیررسمی بین تایوان و چین عبور کردند. کاخ سفید گفت سالیوان بدون ذکر جزئیات بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرد.

دیپلماسی سطح بالا

به گفته کاخ سفید، مقامات علاوه بر مسائل مربوط به تنگه‌های عبوری، موضوعات دیگری از جمله جنگ روسیه علیه اوکراین، ایران و خاورمیانه، کره‌شمالی، دریای چین جنوبی و میانمار را نیز مورد بررسی قرار دادند. به گفته وزارت چین، هر دو طرف توافق کردند که روسای‌جمهور دو کشور تماس منظم داشته باشند، راهنمایی‌های استراتژیک درباره روابط دوجانبه ارائه دهند و تبادلات بین ایالات متحده و چین را در زمینه‌ها و سطوح مختلف ارتقا دهند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف به‌عنوان بخشی از تلاش‌های «دیپلماسی سطح بالا» با شی و بایدن تماس خواهند گرفت. آنها همچنین توافق کردند که یک کارگروه مشترک در زمینه همکاری‌های مبارزه با مواد مخدر و یک گفت‌وگوی بین دولتی درباره هوش مصنوعی راه‌اندازی کنند.