یک کارمند فدرال که به نمایندگی از این گروه صحبت می‌کرد، گفت که «روز روزه» پاسخی است به استفاده اسرائیل از «گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی با جلوگیری عمدی از ورود مواد غذایی به غزه.» آنها با استناد به گزارش سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۲میلیون نفر در غزه در معرض خطر قحطی هستند.

این گروه می‌گوید که اعضای آن چندین آژانس را نمایندگی می‌کنند؛ از جمله وزارت‌های دفاع، امنیت داخلی و خارجه و شامل کارمندان دولتی حرفه‌ای و منصوبان سیاسی می‌شوند. آنها انتظار دارند که صدها کارمند دولتی در آن شرکت کنند. اعتصابی که در اوایل ماه جاری توسط این گروه برگزار شد، واکنش‌های شدیدی را در واشنگتن برانگیخت و مقامات امنیت ملی هر دو حزب از اعتراضات آنها انتقاد کردند و آن را نافرمانی خواندند.

«مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواه از لوئیزیانا، گفت: «آنها مستحق اخراج هستند». «نمایندگان فدرال یونایتد برای صلح» می‌گویند که هدف آنها این است که مراکز کاری خود را وادار به گفت‌وگو کنند؛ جایی که بسیاری از کارمندان فدرال ممکن است از آتش‌بس حمایت کنند؛ اما از تلافی به خاطر صحبت کردن در این مورد می‌ترسند یا نگران این هستند که حتی به‌طور معمول درباره مسائل سیاسی بحث کنند؛ زیرا انجام این کار ممکن است تلاش‌های آنها را برای رسیدن به این هدف و تاثیر موثر بر روی خط مشی‌ها مختل کند.کارمندان دولت زیر عناوین دیگری نیز علیه جنگ دست به سازمان‌دهی‌هایی زده‌اند. به‌عنوان مثال «کارکنان آتش‌بس» در ماه دسامبر برای غزه در خارج از کاخ سفید فعال شدند.

هفته گذشته «کارکنان آتش‌بس» در مخالفت با تلاش‌های مقامات ارشد کاخ سفید برای تقویت روحیه که در نتیجه مخالفت با حمایت ایالات متحده از اسرائیل برجسته شده است، بیانیه‌ای تند منتشر کرد. «کارکنان آتش‌بس» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درحالی‌که جف زینتز، رئیس دفتر کاخ سفید امشب [۲۹ ژانویه/دوشنبه‌شب ۹بهمن] یک ‌میهمانی برای تقویت‌ روحیه کارکنان برگزار می‌کند، هر ۸دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود. ما از این نمایش بی‌تفاوتی کامل نسبت به زندگی‌هایی که در سه ماه گذشته در منطقه گرفته شده است، منزجر هستیم.»

«ون جکسون» اندیشمند علوم سیاسی که در دوران دولت باراک اوباما در پنتاگون کار می‌کرد، گفت که اعتراضات اخیر کارمندان دولت آمریکا بی‌سابقه بوده است. جکسون در خبرنامه خود Un-Diplomatic نوشت: «ما در قلمروی ناشناخته هستیم و هیچ دولتی در ۴۰سال گذشته توسط کارکنان خود به این شکل محکوم نشده است - نه به‌طور جمعی، نه علنی و نه با این نظم.» اما مشخص نیست که آیا این اعتراضات تاثیری دارد یا خیر؟ خودی‌ها می‌گویند که بایدن خود تصمیم گیرنده درباره سیاست دولت آمریکا درباره اسرائیل است و به نظر نمی‌رسد تحت تاثیر مخالفان قرار گیرد. گزارشگر گاردین نوشت: بر اساس ایمیل‌های وزارت امور خارجه که توسط گاردین مشاهده شده است، وزارت امور خارجه جلسات «انجمن آزاد» را برای کارمندان خود برگزار کرده است که «بسیار صریح» و «بسیار داغ» شده‌اند.

اقدام روز پنج‌شنبه به دنبال مجموعه‌ای از اقدامات عمومی مخالف از درون دولت شکل گرفته است. در اوایل ژانویه، «طارق حبش»، یکی از منصوبان ارشد وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به این امر استعفا کرد. کارمندان وزارت امور خارجه از «کانال مخالفت» این وزارتخانه برای انتقال مستقیم اختلافات سیاسی به وزیر امور خارجه استفاده کرده‌اند. بیش از هزار نفر از مقامات آژانس توسعه USAid نامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس امضا کردند. در مقر انتخاب مجدد بایدن در سال۲۰۲۴، کنشگران نیز به‌طور ناشناس طومارهایی را امضا کرده‌اند.