با این حال اتحادیه‌ها گفتند که از نزدیک وعده‌های دولت درباره کمک‌های مالی جدید و کاهش مقررات را در آستانه برگزاری نمایشگاه بزرگ کشاورزی که قرار است در ماه جاری در پاریس برگزار شود، زیر نظر خواهند داشت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آرنو روسو، رئیس فدراسیون ملی اتحادیه‌های کشاورزان، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اتحادیه کشاورزان فرانسه، در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت: «اقدامات ما به پایان نمی‌رسد؛ اما به نظر شرایط در حال تغییر است.» این اقدام به‌رغم نمایش خشم گسترده‌تر علیه سیاست‌های کشاورزی اتحادیه اروپا و قوانین زیست‌محیطی در همسایگی‌شان بلژیک؛ جایی که هزاران کشاورز در حاشیه تجمع اتحادیه اروپا اعتراض کردند، انجام شد. رهبران با پرتاب تخم‌مرغ و فشفشه به سوی پلیس، دست به اعتراض زدند و پلیس هم متقابلا با ماشین‌های آب‌پاش به معترضان پاسخ داد. اعتراضات کشاورزان نیز در هفته‌های اخیر در پرتغال، آلمان و یونان آغاز شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: «ما در اروپا بحران کشاورزی را تجربه می‌کنیم و ماه‌هاست که چنین بوده است.» وی افزود: «همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ در اوکراین و تغییرات آب و هوایی منجر به آشفتگی گسترده برای کشاورزان اروپایی شده است.» مکرون گفت: «ما باید قوانین را عمیقا تغییر دهیم.»مکرون همچنین تصریح کرد که از اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا خواسته است اتحادیه اروپا قوانین تازه‌ای ایجاد کند. او خواستار قوانینی معادل قانون فرانسه شده است که بر مذاکرات قیمت بین کشاورزان، صنایع غذایی و خرده فروشان نظارت می‌کند. او همچنین استدلال کرد که اتحادیه باید «بندهای مربوط به واردات» را در توافق‌نامه‌های تجارت آزاد بهتر اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که واردات از کشورهای دیگر از قوانین زیست‌محیطی و بهداشتی مشابه اروپا پیروی می‌کند. تاکنون، اتحادیه‌های کشاورزان نسبت به تغییر سریع اتحادیه اروپا بدبین بوده‌اند.

آرنائود ژیلو، رئیس اتحادیه ژیونس دومین اتحادیه بزرگ کشاورزان فرانسه، در کنفرانس خبری پاریس گفت: «ما تصمیمات بد ۲۰ تا ۲۵سال را نمی‌توانیم در ۱۰روز اصلاح کنیم.» روسو، «توجهِ گابریل آتال» را با «بدهکار نبودن گوش» اتحادیه اروپا مقایسه کرد. این در حالی است که گاتال، نخست‌وزیر تازه منصوب‌شده مکرون بیشتر وقت خود را در هفته گذشته صرف آرام کردن کشاورزان کرده است. آقای روسو در کنفرانس خبری در پاریس گفت: «اروپا آینده ماست.» اما او افزود: «ما این اروپای تکنوکرات را درک نمی‌کنیم.»تلاش‌های قبلی دولت مکرون برای راضی کردن کشاورزان عمدتا شکست خورده است. کشاورزان غلات، دامداران، تولیدکنندگان میوه و سبزی و دیگران از غرق شدن در مشکلات زیست محیطی و کاغذبازی‌های اداری شکایت کرده‌اند که در تلاش برای تامین معاش هستند. اما با اعلامیه‌های جدیدی که دولت فرانسه درخصوص تغییر و تحولات داد، به نظر می‌رسد پیشرفت‌های محسوسی برای صلح و آشتی موقت بین دو طرف رخ داده است.