نتانیاهو در مخمصه

در هر دو جبهه، نتانیاهو در حال مبارزه است. «پاتریک کینگزلی» در گزارش یک فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، در غزه، بیش از ۱۰۰زندانی با وجود چند ماه جنگ و طولانی شدن مذاکرات برای آزادی آنها در اسارت باقی مانده‌اند. حماس شاید متحمل تلفاتی شده باشد؛ اما شکست نخورده است و ژنرال‌ها در خفا گفته‌اند که جنگ، با وجود ویران کردن غزه و کشته شدن بیش از ۲۶۰۰۰نفر، به بن‌بست نزدیک می‌شود. در اسرائیل نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر همین فردا انتخاباتی در اسرائیل برگزار شود، نتانیاهو به راحتی شکست می‌خورد و پس از اینکه نتانیاهو در ۷اکتبر، مسوولیت ناکامی‌های نظامی را بر عهده داشت، میراث او ویران شده است و جز ویرانی چیزی ندارد.

به گفته تحلیلگران، تلاش‌های او برای حل این بحران‌ها با یکدیگر در تضاد است. او برای تمجید از میراث خود، برای یک توافق صلح مهم با عربستان سعودی که یک هدف استراتژیک بلندمدت برای اسرائیل است، تلاش می‌کند. با این حال، عربستان سعودی روابط خود را بدون تعهد اسرائیل به راه‌حل دو دولتی عادی نخواهد کرد و بدون همکاری بیشتر عربستان سعودی و متحدان عرب آن، برای اسرائیل دشوارتر خواهد شد که جنگ خود را در غزه کاهش دهد و برای آینده برنامه‌ریزی کند. اما برای حفظ قدرت و حفظ ائتلاف جناح راست خود، او باید فرضیه تشکیل یک کشور فلسطینی را رد کند. «مزال مُعالِم» زندگی‌نامه‌نویس نتانیاهو گفت: «ما در حال رسیدن به پایان دوران نتانیاهو هستیم؛ اما او هنوز تمام نشده است.» او افزود: «نتانیاهو مهارت‌های بی‌نظیری در رهایی از گرفتاری‌ها به اثبات رسانده است؛ اما این‌بار نتانیاهو تا سر در بحران فرو رفته که ممکن است برای بالا آمدن از آن مشکل داشته باشد.»

نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل اغلب به‌عنوان یک «جادوگر سیاسی» توصیف می‌شود که می‌تواند سرمایه سیاسی خود را دگرگون سازد؛ حتی اگر به معنای اتخاذ مواضع جدید مغایر با مواضع قبلی باشد. با توجه به سابقه طولانی بقای سیاسی او، هم متحدان و هم منتقدانش می‌گویند که برای پیش‌بینی فروپاشی کابینه او قبل از اتمام رسمی دوره ریاستش در سال۲۰۲۶ خیلی زود است، چه رسد به پایان کار سیاسی او. در سال۲۰۱۷ او به اتهام فساد مورد بازجویی قرار گرفت و بعدا محاکمه شد که باعث شد بسیاری مرگ سیاسی او را پیش‌بینی کنند. این پرونده هنوز جریان دارد و به‌رغم از دست دادن بسیاری از متحدان نزدیک و بخش‌هایی از پایگاه سیاسی خود، او همچنان موفق شده است در چهار انتخابات از پنج انتخابات پیروز شود.

حتی پس از تعلیق عملی روند صلح با فلسطینی‌ها، او در سال۲۰۲۰ قراردادهای دیپلماتیک مهمی را با سه کشور عربی که به خاطر مساله فلسطین از اسرائیل دوری کردند، امضا کرد.«اسحاق گلدکنوف» یک وزیر کابینه که رهبری یکی از احزاب ائتلاف نتانیاهو را بر عهده دارد (با استفاده از نام مستعار برای نخست وزیر) گفت: «به من اعتماد کنید، بی‌بی دوره ریاست خود را تمام خواهد کرد.» چنین پیش‌بینی، پیش‌تر یک قمار اطمینان‌بخش بود؛ اما جنگ غزه اوضاع را برای نتانیاهو پیچیده کرده است. هیچ مسیر آشکاری وجود ندارد که بتواند به جنگ پایان دهد، عربستان سعودی را راضی و جناح راست اسرائیل را خشنود کند. در غزه، ژنرال‌های اسرائیلی می‌ترسند که دو هدف اصلی نتانیاهو با یکدیگر ناسازگار باشند. ریشه کن کردن حماس به احتمال زیاد به قیمت جان بسیاری از گروگان‌هایی تمام خواهد شد که در قلعه زیرزمینی حماس نگهداری می‌شوند.

از طرف دیگر، یک توافق دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها به احتمال زیاد باعث می‌شود حماس حداقل بخشی از غزه را کنترل کند. روز سه‌شنبه، ایتامار بن‌گویر، شریک ائتلاف راست‌افراطی نتانیاهو تهدید کرد که اگر نتانیاهو با حماس درباره توافقی با حماس مذاکره کند که در آن گروگان‌ها آزاد می‌شوند اما این گروه قدرت را حفظ می‌کند، کابینه را ترک خواهد کرد. اگر نتانیاهو حمایت راست افراطی را از دست بدهد، یا عمدا آن را کنار بگذارد، می‌تواند با رهبرانی مانند بنی‌گانتس یا رهبر اپوزیسیون یائیر لاپید که این هفته پیشنهاد حمایت از معامله گروگان‌گیری را ارائه کرد، شریک شود.