افزایش تولید اوپک

شادی آذری

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت- اوپک- در وین گرد هم آمده‌اند تا هدف تولید خود را مورد بازبینی قرار دهند و این در شرایطی است که گفته می‌شود عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت این گروه به دنبال دستیابی به توافقی است که سقف تولید اوپک تا ۵/۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. به گزارش بلومبرگ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت که تولیدکننده در حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان است، در شرایطی این اجلاس را امروز در وین برپا می‌کند که درگیری‌ها در لیبی بخش اعظم عرضه نفت از این سومین تولیدکننده بزرگ نفت آفریقا را با مشکل مواجه ساخته است و هر بشکه نفت در حدود ۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی به نام فاتح بیرول دیروز در اوسلو به خبرنگاران گفت: «سطح فعلی قیمت نفت خام می‌تواند احیای اقتصادی جهان را تضعیف کند.» مایکا ویتنر رییس موسسه تحقیقات نفتی سوسیه جنرال واقع در نیویورک دیروز در یادداشتی نوشت: «به‌نظر می‌رسد عربستان سعودی و سایر اعضای کلیدی اوپک به افزایش سهمیه تولید تمایل دارند چون نگران تاثیرات منفی سطح بالای قیمت‌ها بر رشد تولید ناخالص داخلی جهان و در نتیجه آن رشد تقاضای نفت هستند.»

ویتنر گفت در حدود ۶۵ درصد احتمال دارد که اوپک سقف تولید خود را تا ۵/۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون این گروه متشکل از ۱۲ کشور صادرکننده نفت سقف تولید خود را در سطح ۸۴۵/۲۴ میلیون بشکه در روز ثابت نگهداشته است.

ایان هندرسون، مدیر موسسه ۱۰ میلیارد دلاری جی‌پی‌مورگان چیس در تلویزیون بلومبرگ گفت: «احتمالا عربستان سعودی تمایل دارد قیمت نفت را در سطح پایین‌تر از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار حفظ کند. آنها نمی‌خواهند که قیمت‌ها بالا روند.» علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی دیروز از هرگونه پاسخی به خبرنگاران در رابطه با تصمیمات احتمالی اوپک سرباز زد.

ایان تیلور، مدیر اجرایی ارشد ویتول گروپ پس از شرکت در کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوآلالامپور گفت: «بازار نفت جهان از افزایش تولید نفت اوپک استقبال می‌کند.» وی به خبرنگاران گفت: «ما لیبی را از دست داده‌ایم و به لحاظ تئوریک نفت شیرین جایگزین خوبی برای آن است.» وی افزود: «بازارها کمی عقب‌نشینی کرده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که نفت کافی وجود دارد. سطح ذخایر بد نیست و نمی‌توانم بگویم که بازار در مضیقه است.» منظور تیلور نفت خام برنت است که محموله‌های آن برای تحویل فوری بسیار گران‌تر از تحویل در آینده است.

بر اساس برآوردهای بلومبرگ، شورش‌ها علیه رهبر لیبی، معمر قذافی، باعث شد عرضه نفت از این کشور واقع در آفریقای شمالی تا حدود ۹۰ درصد کاهش یابد. لیبی تولیدکننده نفت سبک خام کم‌سولفور است که برای پالایشگاه‌ها بسیار مناسب است.

بر اساس گزارشی که ژوهانس بناین از مرکز مشاوره‌ای جی‌بی‌سی انرژی در وین دیروز توسط پست الکترونیکی منتشر کرد، اوپک نیاز خواهد داشت که سقف تولید خود را تا ۵/۲ بشکه در روز افزایش دهد و در غیر این صورت باید خطر افزایش قیمت‌ها را به جان بخرد. بناین می‌گوید: «اگر اوپک عرضه نفت را به اندازه کافی افزایش ندهد، تاکتیک بازار این خواهد بود که نفت بالای ۱۰۰ دلار را مورد پذیرش قرار دهد.»

الجزایر، آنگولا، اکوآدور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا کشورهای عضو اوپک هستند و عراق از نظام سهمیه‌بندی اوپک مستثنی است.