گروه بین‌الملل- در حالی که انتشار نیافتن هر گونه تصویری از قذافی در یک هفته گذشته ابهامات درباره زنده بودن او را افزایش داده است، منابع آگاه از ارتقای درجه نظامی‌ «الساعدی» یکی از فرزندان دیکتاتور لیبی خبر می‌دهند. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از حملات جدید نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- به مرکز ترابلس، پایتخت لیبی است. به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آگاه در گفت‌و‌‌گو با الشرق‌الاوسط از ارتقای درجه نظامی‌الساعدی توسط شخص قذافی خبر دادند. بر این اساس، معمر قذافی بدون هر گونه اطلاع قبلی، الساعدی را سرلشکر کرده است. پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که رژیم قذافی پس از قیام مردمی ‌از هیچ ارتش سازمان یافته‌ای بهره‌مند نیست و این پسران پرشمار قذافی هستند که هر کدام با تشکیل یگانی از تاج و تخت پدرشان محافظت می‌کنند. در تحولی دیگر یک مقام لیبیایی در تماسی تلفنی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط از ارائه هر‌گونه اطلاعاتی درباره مکان اختفای قذافی خودداری اما تاکید کرد که او همچنان زنده است و در پایتخت لیبی -ترابلس- حضور دارد. این مقام لیبیایی تاکید کرد: «مخفی کردن محل اختفای قذافی به علت مسائل امنیتی و نگرانی از ترور او از سوی ناتو است.» بر این اساس، در حالی که ناتو تاکنون ۵ بار اماکنی که گفته می‌شود قذافی در آنجا حضور داشته را به شدت بمباران کرده است، مقامات رژیم قذافی همچنین به تلاش او در جهت مقابله با حملات ناتو تا آخرین لحظه تاکید می‌کنند. از سوی دیگر، رژیم قذافی نسبت به دیدار اخیر وزیرخارجه انگلیس از «بنغازی» مقر حضور انقلابیون واکنش نشان داد و این دیدار را در راستای دخالت در امور داخلی لیبی و تلاش برای تقسیم این کشور دانست.

در تحولی دیگر در لیبی، خبرنگاران گزارش کردند که صبح دیروز صدای چند انفجار شدید از نقاطی در مرکز ترابلس، پایتخت لیبی، به گوش رسیده و برخی شاهدان عینی گفته‌اند که هواپیماهای نظامی‌ناتو را هنگام پرواز در ارتفاع پایین بر فراز این نقاط مشاهده کرده‌اند. به گزارش بی.‌بی.‌سی گفته می‌شود که مناطقی در نزدیکی مجتمع محل اقامت معمر قذافی، رهبر لیبی، هدف اصلی عملیات هوایی ناتو در روز سه‌شنبه بوده است. منابع نظامی‌ناتو گفته‌اند که از آغاز عملیات هوایی در اجرای مصوبه شورای امنیت در مورد حمایت از غیرنظامیان لیبی، این نیروها بیش از ده هزار ماموریت هوایی در خاک لیبی انجام داده‌اند. همزمان، گزارش شده است که دولت‌های روسیه و چین، از کشورهای دوست حکومت لیبی در گذشته، به اقداماتی برای حل و فصل بحران کنونی این کشور دست زده‌اند. در حال حاضر وزیر خارجه لیبی در پایتخت چین به سر می‌برد و نماینده دولت روسیه برای دیدار با مخالفان حکومت لیبی، به بنغازی سفر کرده است.

دروغگویی رژیم قذافی

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که رژیم معمر قذافی با انتشار تصاویر یک کودک مجروح اعلام کرد که وی در حملات ناتو زخمی‌شده، اما رسانه‌های غربی ضمن متهم کردن ترابلس به دروغگویی جدالی مبهم به راه انداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، برخی معاونان «معمر قذافی» اخیرا با فراخواندن رسانه‌های خارجی به یک بیمارستان در ترابلس، کودکی را که در پی تصادف مجروح شده بود، قربانی حملات هوایی ناتو معرفی کردند. این در حالی است که یکی از پرستاران این بیمارستان با ارائه یادداشتی به یکی از خبرنگاران خارجی، تاکید کرد که این کودک قربانی حملات ناتو نشده و در واقع در جریان یک تصادف به این جراحت دچار شده است.

بر این اساس، خبرنگارانی که این کودک لیبیایی را بی‌هوش بر تخت بیمارستانی در مرکز ترابلس دیدند، از مردی که کنار او حضور داشت و خود را عموی وی معرفی می‌کرد، شنیدند که این کودک در جریان حمله هوایی ناتو در روز یکشنبه زخمی‌شده است. اما پرستاری که در این بیمارستان حضور داشت با نوشتن پیغامی‌که به زبان انگلیسی بود، تاکید کرد: «این کودک در جریان یک تصادف زخمی‌شده، این حقیقت ماجرا است و فردی که خود را عموی این کودک معرفی کرده است، مامور دولت است.»

رژیم قذافی ادعا می‌کند که در جریان حملات ناتو تاکنون ۷۰۰ نفر کشته و بیش از ۴ هزار نفر زخمی‌شده‌اند. این در حالی است که مقامات ناتو تاکید دارند که تنها حمله اهداف نظامی‌را در دستور کار قرار داده‌اند و تا زمان کناره‌گیری قذافی به این حملات ادامه می‌دهند. رژیم قذافی حملات ناتو را تجاوزی استعماری در جهت سیطره بر منابع نفتی لیبی می‌داند.