دوستی دو دشمن

دو کشور پس از حوادث مصر برای مدتی روابط خود را قطع کردند و روابط طرفین بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ دوره پرالتهابی را پشت سر گذاشت. اردوغان در اولین واکنش‎ها به این سفر اعلام داشت «خوشحالم که پس از مدت‌‌‌ها غیبت دوباره به قاهره سفر کرده‌‌‌ام. می‌‌‌خواهیم سطح روابط دوجانبه خود را ارتقا دهیم و همکاری با مصر را به سطح استراتژیک برسانیم.»

به‌‎رغم روابط سرد سیاسی دو کشور، پیوندهای بازرگانی دو کشور در وضعیت خوبی باقی مانده است؛ به‌طوری‌که بر پایه ارقام، آنکارا پنجمین شریک تجاری قاهره است. به گفته السیسی مصر در حال حاضر شریک تجاری اول ترکیه در آفریقاست. دو رهبر چند توافق‌نامه امضا کردند و هر دو خواستار گشایش «مرحله جدیدی در روابط»، افزایش سطح بازرگانی دوجانبه به ۱۵ میلیارد دلار در سال ظرف چند سال و نیز همکاری دیپلماتیک در خاورمیانه و آفریقا شدند.

در بخش اقتصادی شرکت بوتاش ترکیه و شرکت هلدینگ گاز مصر (EGAS) پیرامون فرصت‎های همکاری در زمینه گاز طبیعی رایزنی کردند. به گفته این شرکت برای تبدیل ترکیه به قطب انرژی در جهان، به تقویت همکاری‎های خود ادامه می‎دهد. در حاشیه این سفر مسوولان دو شرکت نشستی برگزار کرده و درباره تعمیق همکاری موافقت کردند. همچنین دو شرکت فرصت‎های تجاری در زمینه گاز طبیعی و گاز مایع، همکاری در زیرساخت‎های گاز طبیعی، ذخیره‌سازی زیرزمینی و تبادل تجربه‎ها را مورد بررسی قرار دادند. شرکت بوتاش  از گام‎هایی که دو طرف در این زمینه بر‌خواهند داشت، حمایت می‎کند.

به ‎باور اردوغان، سطح همکاری مشترک اقتصادی با ترکیه طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاران ترکیه‎ای زیادی در مصر حضور دارند و ما می‎خواهیم این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را افزایش دهیم. مصر برای ما کشوری برادر و دوست و کشوری با فرصت زیاد است. ما باید با مصر در زمینه امنیت مدیترانه روابط جدی داشته باشیم.

-1x-1 copy

السیسی و اردوغان درباره فاجعه انسانی در غزه، تحولات منطقه و جهان و لزوم برقراری آتش‌‌‌بس فوری در غزه و کاهش تنش در کرانه باختری توافق کردند. به اعتقاد السیسی برای دستیابی به توافق صلح باید آتش‌‌‌بس در نوار غزه برقرار و تنش در کرانه باختری متوقف شود.

اردوغان نیز تایید کرد وضعیت غزه محور اصلی دیدارش با السیسی بوده و کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به قتل عام علیه مردم غزه ادامه می‌دهد. پاکسازی نوار غزه از ساکنان آن غیرقابل قبول است و ما از موضع مصر در این زمینه قدردانی می‌‌‌کنیم. اردوغان با بیان اینکه برقراری آتش‎بس در نزدیک‌‌‌ترین زمان ممکن و انتقال کمک‌‌‌های انسانی به نوار غزه اولویت ترکیه است از تلاش‌‌‌های مصر در این زمینه قدردانی کرد. ترکیه آماده همکاری با مصر برای دستیابی به راه‌‌‌حلی برای جنگ غزه و نیز بازسازی غزه است. به گفته اردوغان، رژیم صهیونیستی منازل، عبادتگاه‌‌‌ و موسسات بین‌المللی را در غزه هدف قرار داده و به محکومیت‌‌‌های بین‌المللی هیچ اهمیتی نمی‌‌‌دهد. تلاش برای کوچ اجباری مردم غزه به منزله حکم اعدام است و تخلیه ساکنان آن به‎هیچ وجه قابل قبول نیست.

ترکیه در روزهای اخیر بارها حملات اسرائیل در غزه و رفح را محکوم کرده است. این حملات از نظر حقوق بین‌الملل و بشردوستانه، جنایت است و باید هر چه سریع‌تر متوقف شود. ابتدا باید آتش‌‌‌بس اعلام شود؛ دوم باید کمک‌‌‌های بشردوستانه هر چه سریع‎تر به غزه ارسال شود؛ سوم اینکه باید به سیاست‌‌‌های مربوط به آوارگی فلسطینیان پایان داده شود و چهارم اینکه می‌‌‌خواهیم از تبدیل این تنش به یک درگیری منطقه‌‌‌ای جلوگیری کنیم. ترکیه تاکنون ۳۴‌هزار تُن کمک‌‌‌های بشردوستانه به غزه ارائه کرده است، حدود ۷‌هزار و ۴۰۰تن از این کمک‌‌‌ها و ۳۲دستگاه آمبولانس از طریق دریا و هوا به مصر تحویل داده شد و از آنجا به شهر «العریش» در مصر منتقل و به غزه ارسال شد.

السیسی اقدام اسرائیل را در ایجاد «موانعی که باعث کندی زیاد در ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه به غزه می‌شود» محکوم کرد. مصر تنها دریچه غزه به روی جهان است که از سوی اسرائیل کنترل نمی‌شود؛ زیرا اکنون به جز گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر، تمام گذرگاه‌‌‌های دیگر توسط اسرائیل بسته شده است. اسرائیلی‌‌‌ها خواستار بازرسی تمام کامیون‌‌‌هایی هستند که از گذرگاه رفح عبور می‌کنند و این موضوع روند ارسال کمک‌‌‌ها را کند می‌کند. اردوغان که اسرائیل را یک «دولت تروریست» و حماس را «گروهی از آزادی‌‌‌خواهان» توصیف کرده، در ابتدای ماه نوامبر سفیر خود در تل‌‌‌آویو را به کشور فراخواند، اگرچه «گسست کامل» از اسرائیل را غیرممکن دانست. به‎گفته اردوغان، کمک‌‌‌رسانی به غزه یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌‌های ماست. ما نمی‌توانیم آوارگی جمعیت نوار غزه را بپذیریم و از نقش مصر در این زمینه قدردانی می‌‌‌کنیم. برای بازسازی غزه به همکاری با مصر ادامه خواهیم داد و آماده همکاری در این زمینه هستیم.

دو طرف در این دیدار سند مشترکی را درباره ازسرگیری عملیات شورای همکاری استراتژیک دوجانبه امضا کردند. این سند، مکانیزم‎های همکاری شورای عالی‎رتبه بین مصر و ترکیه را احیا می‌کند. به اعتقاد رئیس‌جمهور مصر سفر رئیس‌جمهور ترکیه به قاهره، صفحه جدیدی در روابط دو کشور است و دو طرف در سایه چالش‌‌‌های مشترک در منطقه، برای تقویت هماهنگی دوجانبه تلاش خواهند کرد. اردوغان بر نگرانی کشورش برای امنیت، وحدت و ثبات لیبی و سودان تاکید کرد و مدعی شد آنکارا خواهان همکاری با مصر درمورد مسائل آفریقا به‎ویژه سودان و لیبی است. بین دو کشور توافق شده است که ترکیه پهپاد در اختیار مصر قرار دهد. بنا به دعوت اردوغان رئیس‌جمهوری مصر ماه آوریل به ترکیه سفر خواهد کرد.