درآمد توریستی این کشور در سال ۲۰۲۳ رکورد جدیدی را به ثبت رساند و به ۲۰.۴۵ میلیارد یورو رسید. درآمد گردشگری یونان نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵.۷‌درصد افزایش داشته است. درآمد توریستی از گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان ۱۱.۵‌درصد نسبت به ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۱۱.۱۵۸ میلیارد یورو رسید. درآمد از گردشگران کشورهای غیر‌اتحادیه اروپا نیز به ۸.۵۹۲ میلیارد یورو رسید که در مقایسه با ۲۰۲۲ به میزان ۱۸.۵‌درصد افزایش یافته است. بیشترین درآمد توریستی یونان از گردشگران آلمانی و انگلیسی بوده است. درآمد از گردشگران آلمانی به ۳.۵۶۴ میلیارد یورو (رشد ۹.۵ درصدی)، بریتانیایی به ۳.۳۰۸ میلیارد یورو (رشد ۵.۸ درصدی)، فرانسوی ۱.۴۲۵ میلیارد یورو (رشد ۱۱.۶ درصدی) و آمریکایی ۱.۳۶۸ میلیارد یورو (رشد ۱۴درصدی) گزارش شده است. گردشگران از کشورهای آلمان (۴.۶۸ میلیون نفر)، بریتانیا (۴.۵۴۳ میلیون نفر) و فرانسه (۱.۸ میلیون نفر) در رتبه‎های اول تا سوم قرار دارند.

به نقل از اتحادیه هتلداران یونان چرخش مالی هتل‌های کشور در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۵ میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۳‌درصد افزایش داشته است. یونان به عنوان یک مقصد گردشگری، رشد قابل‌توجهی را در زمینه گردشگری نشان می‎دهد. برآوردها برای حفظ این روند صعودی در عملکرد آن نیز علاقه به سرمایه‌گذاری‎های جدید در زیرساخت‎های گردشگری را مورد تایید قرار می‎دهد. در دهه گذشته تعداد هتل‎ها در یونان ۵‌درصد و تعداد اتاق‎های هتل ۹‌درصد در آتیکا (آتن و حومه آن) افزایش یافت، در حالی که در منطقه مرکزی آتن رشد قابل‌توجهی به ترتیب ۲۶‌درصد و ۲۱‌درصد به ثبت رسیده است. آمار مراکز ذی‌ربط نشان می‎دهد که بیش از ۲۰۰۰ اتاق جدید و تخت‎های آن به ظرفیت پایتخت اضافه خواهد شد.

سرمایه‌گذاران بین‎المللی در حال ورود به بازار گردشگری این کشور هستند. تصویر گردشگری پایتخت در سال ۲۰۲۳ روند صعودی ثبت شده در سال‎های اخیر را تایید می‎کند. تردد مسافر در فرودگاه شهر از رکورد سال ۲۰۱۹ فراتر رفت، زیرا تعداد مسافران بین‎المللی بیش از ۷ میلیون نفر در مقایسه با ۶.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ بود. در واقع از نظر رشدی که به ثبت رسانده است، در بین فرودگاه‎های اروپایی در رتبه اول قرار دارد. در مجموع، طی سال ۲۰۲۳، تعداد پروازهای فرودگاه بین‌المللی آتن به ۲۴۱۶۰۴ پرواز رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۳.۲‌درصد و نسبت به سال ۲۰۱۹، ۷.۱‌درصد افزایش داشته است.

میزان رضایت گردشگران در دهه گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، به طوری که از ۷.۷ که به طور میانگین شهر را در سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی کرده‎اند، در سال‎های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ۸.۴ افزایش یافته است. به عنوان نقاط ضعف شهر، موضوع امنیت، نظافت عمومی و دسترسی به پیاده روها و میادین نیز مطرح است. در رابطه با شهرهای اروپایی «رقیب» همچنان وجود دارد. پایتخت یونان، اگرچه مقصدی محبوب است، اما مطمئنا به سطح بازدیدکنندگان رم یا بارسلون نرسیده است.

بسیاری معتقدند سال‌جاری (۲۰۲۴) وضعیت گردشگری بسیار مثبت‌تر خواهد بود. این اولین سالی بود که هیچ محدودیتی برای سفر از زمان همه‌گیری کرونا وجود نداشت. کرونا قطعا موجب بزرگ‎ترین بحرانی بود که گردشگری در سطح جهان با آن مواجه شده بود. با افزایش قابل‌توجه ورود (هم هوایی و هم جاده‎ای) سال ۲۰۲۴ به همان اندازه مثبت است. ورودی‎های هوایی بین‎المللی به ۲۳.۵ میلیون نفر می‎رسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۱.۶ درصدی را ثبت می‎کند و ورودی‎های جاده‎ای به ۹.۹ میلیون نفر می‎رسد که افزایش تقریبا ۳۱.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‎دهد. رسیدهای سفر (تا اکتبر) بالغ بر ۱۹.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۴.۷‌درصد افزایش داشته است. اگر چه آینده گردشگری برای سال ۲۰۲۴ یونان امیدوار‌کننده به نظر می‎رسد، اما نباید از دشواری‌‌‌ها و چالش‌‌‌های سال گذشته میلادی همچون پیامدهای بحران اقلیمی در یونان و تغییر رفتار گردشگران ناشی از آن، فشارهای تورمی جهانی و تحولات ژئوپلیتیک که می‌تواند تهدیدی برای یونان باشد، غافل شد. الزامات ناشی از توسعه گردشگری پایدار در زمینه‎های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی موضوع اصلی برای شکوفایی بیشتر گردشگری است.

یکی از شرایط اساسی برای قوی ماندن گردشگری یونان، حفظ و افزایش علاقه است که طبق مطالعات انجام شده، با حفظ رقابت‌پذیری یونان (بالاتر از میانگین اروپایی) از نظر تجربه بازدید، در حال رخ دادن است. تقویت جایگاه یونان در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از ابزارهای دستیابی به آن توسعه زیرساخت‎ها با پیش‌نیازهای لازم برای بسیج بخش خصوصی و عمومی است.

در بخش خصوصی، فعالیت سرمایه‌گذاری زیادی ثبت شده است. به طور خاص، بر اساس داده‎های مطالعه اداره آمار یونان سهم گردشگری در اقتصاد یونان، ۴.۵ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود که ۱.۷ میلیارد یورو آن ارزش افزوده داخلی است و یونان را به یک مقصد گردشگری یکپارچه تبدیل می‎کند. گردشگری یونان برای دستیابی به اهداف خود باید همگام با شرایط اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی  حرکت کند و با هر چالشی که «در راه خود» ظاهر می‎شود، مواجه گردد.