جوانان در این انتخابات نقش بیشتری نسبت به گذشته داشتند

گروه بین‌الملل- مردم ترکیه دیروز در شرایطی به پای صندوق‌های رای رفتند که انتظار می‌رود حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور برای بار سوم اکثریت پارلمانی را در اختیار بگیرد و پیروز انتخابات شود. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این در حالی است که برای اولین بار نامزدهایی که زیر ۳۰ سال سن داشتند توانستند در انتخابات نامزد شوند. این اتفاق پس از اصلاح قانون اساسی ترکیه انجام می‌شود که متعاقب آن حداقل سن نامزد‌های انتخاباتی از ۳۰ سال به ۲۵ سال کاهش پیدا کرد. قانون اساسی ترکیه پس از انتخابات سال ۲۰۰۷ میلادی که به پیروزی حزب عدالت و توسعه انجامید، اصلاح شد. این به معنای آن است که بزرگ‌ترین گروه سنی در ترکیه اکنون می‌توانند فعالانه در شکل دادن آینده کشورشان ایفای نقش کنند. براساس آمار ارائه شده، حدود ۱۰ درصد از مردم ترکیه بین ۲۵ تا ۲۹ سال سن دارند که بزرگ‌ترین گروه سنی در این کشور را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که پس از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی که به بروز خشونت‌هایی میان نهاد‌های چپ‌گرا و راست‌گرای جوانان منجر شد، دانشجویان مطابق قانون اساسی از هرگونه فعالیت و عضویت در احزاب سیاسی منع شدند و سن رای دادن هم به ۲۱ سال افزایش یافت.

در سال ۱۹۹۵ این ممنوعیت لغو شد و سن رای دادن هم به ۱۸ سال کاهش پیدا کرد اما اثرات آن همچنان باقی ماند.

در حالی که به احتمال بسیار زیاد حزب عدالت و توسعه در میان رای‌دهندگان جوان بیشترین آرا را به دست خواهد آورد، نرخ بیکاری در میان جوانان و تخلفاتی که در مورد آزمون ورود به دانشگاه رخ داده‌است، می‌تواند آرای جوانانی را که می‌خواهند به حزب حاکم رای دهند کاهش دهد.

از سوی دیگر، گروه‌های مخالف ممکن است در میان رای‌دهندگان جوان نسبت به کل رای‌دهندگان عملکرد بهتری داشته باشند.

نرخ بیکاری در میان جوانان ترکیه اکنون ۲۱ درصد است که دو برابر میانگین جهانی آن یعنی ۱۱ درصد است. با این همه آخرین نظر‌سنجی‌ها حکایت از پیروزی حزب حاکم رجب طیب اردوغان در انتخابات دیروز داشت. بر اساس این نظر‌سنجی‌ها این حزب می‌تواند ۴۵ درصد آرا را به دست آورد اما حزب خلق جمهوری‌خواه تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد آرا و حزب اقدام ملی‌گرایان تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

به دلیل آنکه نظام پارلمانی ترکیه به گونه‌ای تنظیم شده‌است که به نفع حزب بزرگتر است، حزب عدالت و توسعه به تنهایی خواهد توانست تا تشکیل دولت دهد. هم اکنون چهار درصد از نامزد‌های این حزب و ۵/۴ درصد از نامزدهای حزب جمهوری خلق را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.