گروه بین‌الملل- حامد کرزی روز شنبه با هدف جلب همکاری پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکرات و مجبور کردن آن‌ها به خلع سلاح، دومین روز از روند گفت‌وگو در اسلام‌آباد را آغاز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه نت، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان با یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان گفت‌وگو کرده است. رییس جمهوری افغانستان در این مذاکرات، همکاری اسلام آباد را در انهدام مخفیگاه‌های نظامی در طول مرز دو کشور خواستار شد. در این مذاکرات افغانستان و پاکستان بر پایبندی خود به ادامه مبارزه با تروریسم و همکاری در برقراری صلح در این منطقه ناآرام تاکید کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو طرف متعهد به همکاری نزدیک برای برقراری آشتی و صلح به شکلی جامع و تشدید همکاری نظامی و اطلاعاتی شدند».

مقامات عالی‌رتبه پاکستانی همواره گفته‌اند تلاش دولت افغانستان برای آشتی با طالبان بدون کمک پاکستان شکست خواهد خورد. پیش از سفر کرزی، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده بود که اسلام‌آباد برای تسهیل هرگونه روند آشتی و صلح با طالبان تحت رهبری افغانستان، آماده است. کرزی به تازگی یک شورای صلح تحت ریاست برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان برای رهبری گفت‌وگو با طالبان، تشکیل داده است.

این شورای صلح تازه تاسیس مسوولیت دارد، زمینه را برای آغاز گفت‌وگو با شبه نظامیان و نیز افغان‌های مخالف در حال مبارزه با دولت کابل، فراهم آورد.