گروه بین‌الملل- تعجب‌آور نیست اگر وال‌استریت هفتمین کاهش متوالی هفتگی خود را ثبت کند، زیرا احتمال انتشار آمار ضعیف‌تر اقتصادی و دیگر نشانه‌های نگران کننده بر این تصور که قیمت سهام ارزان است سایه می‌افکند و میل به خرید سهام همچنان پایین خواهد ماند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ پس از آنکه در تاریخ ۲۹ آوریل به بالاترین سطح خود طی نزدیک به سه سال گذشته رسید، به دلیل موجی از آمار ضعیف اقتصادی حدود ۷ درصد سقوط کرده است. این آمار بحث‌هایی را به وجود آورده است مبنی براین که آیا اقتصاد به سمت رکودی عمیق پیش می‌رود یا صرفا مسیر ناهموار بهبود را می‌پیماید.

روز جمعه شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ ششمین کاهش متوالی هفتگی خود را ثبت کرد. در صورتی که این شاخص یک هفته دیگر افت کند طولانی‌ترین کاهش هفتگی از سال ۲۰۰۱ تاکنون رقم خواهد خورد.

این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود آمار اقتصادی که این هفته منتشر می‌شوند، شامل شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت مصرف‌کننده، فروش خرده‌فروشی در ماه مه، شاخص بخش تولید در نیویورک و فیلادلفیا و شاخص معیارهای فعالیت اقتصادی، همگی نشان‌دهنده اقتصادی متزلزل باشند. تیم گریسکی، کارشناس ارشد سرمایه‌‌گذاری از مرکز مدیریت دارایی سولاریس، می‌گوید: «این هفته آمار اقتصادی بسیاری منتشر می‌شود، بنابراین انتظار داریم بازارسهام هم این آمار را پیش‌بینی کند و هم به آن واکنش نشان دهد. تصور نمی‌کنم این آمار خوشایند باشند.» بسیاری از این آمار زمانی که در ماه گذشته منتشر شدند اولین زنگ خطر را درمورد سلامت اقتصادی آمریکا به صدا درآوردند. اما با وجود کاهش‌های اخیر، شاخص بی‌ثباتی سی‌بی‌او‌ایی نسبتا بدون تغییر باقی مانده است. این مساله نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران هنوز چندان نگران نیستند.

جیسون جئوفرت، رییس ترید دات کام در گزارشی عنوان کرد: «طی این دوره «اصلاح» شاخص بی‌ثباتی تغییر چندانی نکرده است. این مساله می‌تواند نشان‌دهنده خشنودی سرمایه‌گذاران باشد، اما از نظر تاریخی وقوع اصلاح در بازارسهام بدون افزایش شاخص بی‌ثباتی بیشتر از آن که نشان‌دهنده فروش سهام باشد نمایانگر خرید سهام است.» اصلاح به کاهش دست‌کم ۱۰ درصدی شاخص‌ها نسبت به بالاترین سطح‌شان گفته می‌شود.

با این وجود، هرگونه پیشرفت در واشنگتن درباره سقف بدهی‌ها و بودجه می‌تواند موجب رشد شاخص‌ها شود.

کلیف درافن، رییس مرکز مشاوران سرمایه‌گذاری اکسلسیا در این باره می‌گوید: «درحال حاضر مهم‌ترین مساله ناتوانی کنگره آمریکا در رسیدن به نتیجه‌ای درباره بودجه است. زمانی که این نتیجه حاصل شود، دستان برنانکه باز می‌شود تا هر جا که لازم بود مداخله پولی کند، بتواند این کار را انجام دهد. اما با توجه به این واقعیت که وزارت خزانه‌داری مایل است میزان اوراق قرضه‌ای را که برای افزایش سقف بدهی‌ها منتشر شد‌ه است، محدود کند، در واقع برنانکه دست‌بسته خواهد بود.