سایه عدم‌‌ قطعیت بر انتخابات آمریکا

اگرچه نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا کاملا شناخته‌شده هستند، اما هنوز ۱۲درصد از رای‌دهندگان تصمیم نگرفته‌اند که کدام‌یک از آنها را انتخاب کنند. ممکن است این رای‌دهندگان مردد سرنوشت انتخاباتی را که انتظار می‌رود بسیار رقابتی باشد، تعیین کنند. در ۶انتخابات قبل از سال۲۰۰۰، میانگین برتری فرد پیروز ۹ واحد درصد بوده است؛ درحالی‌که این رقم در ۶انتخابات پس از سال۲۰۰۰، به ۳واحد درصد کاهش یافته است. حتی این داده‌ها نیز میزان واقعی رقابتی بودن انتخابات پیش‌رو را نشان نمی‌دهد. تنها ۶ایالت در نوامبر شاهد رقابت جدی بین دو نامزد خواهند بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی ۱۶۰میلیون آمریکایی رای دادند؛ اما بایدن تنها با ۲۰هزار رای یا ۰.۰۱۳ درصد از کل آرا توانست رقابت تعیین‌کننده در ایالت ویسکانسین را از ترامپ ببرد. وقتی رقابت چنین تنگاتنگ است، تفاوت‌های کوچک نیز می‌توانند منجر به تحولات بزرگ شوند. به همین دلیل است که هریک از عواملی که اشاره خواهد شد، می‌توانند شرایط را به نفع بایدن یا ترامپ تغییر دهند. عواملی مانند اقتصاد، مسائل مرزی، سقط جنین، میزان حضور رای‌دهندگان، نقش حامیان مالی و داوطلبان حتما موثر خواهند بود؛ اما در این انتخابات سه فاکتور تاثیرگذار خاص نیز نقش مهمی بازی خواهند کرد و باعث افزایش عدم‌ قطعیت در این کارزار خواهند شد.

اولین فاکتور نقش نامزدهای خارج از دو جریان اصلی سیاسی است. بسیاری از آمریکایی‌ها شرایط کنونی دو حزب مسلط را غیرعادی می‌دانند. در تئوری، شکستن انحصار این دو حزب بسیار جذاب است. اما درعمل، نگاهی به طرف‌های ثالث در این انتخابات نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار چنین اتفاقی را داشت. اما حداقل یکی از نامزدهای مستقل پتانسیل تاثیرگذاری بر سرنوشت انتخابات را دارد: رابرت کندی جونیور.

دو حزب جمهوری‌‌خواه و دموکرات با قدرت از انحصار خود در صحنه سیاست آمریکا محافظت می‌کنند. از سال۲۰۰۰ که حضور رالف نادر و آرایی که به‌دست آورد، به پیروزی جورج بوش در ایالت فلوریدا کمک کرد، دو حزب اصلی آمریکا قوانین حضور نامزدهای مستقل در کارزارهای انتخاباتی را سخت‌تر کرده‌اند. با این حال، در نظرسنجی‌هایی که شامل نامزدهای مستقل بوده‌اند، کندی ۱۲درصد آرا را کسب کرده است. این امر به آن معناست که او می‌تواند در لیست نامزدهای حائز شرایط در اغلب ایالت‌ها قرار بگیرد و اگر این عملکرد در نظرسنجی‌ها در سهم کندی از آرای نهایی منعکس شود، او بالاترین درصد آرایی که یک نامزد مستقل از سال۱۹۹۲ را کسب کرده است، به‌دست خواهد آورد.

نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد که کندی از آرای کدام نامزد خواهد کاست. با نگاه به اسم او به نظر می‌رسد بتواند دموکرات‌ها را جذب کند؛ اما در واقع جمهوری‌خواهان علاقه‌ بیشتری به او دارند. حمایت او از محیط زیست و تردیدش درباره اثربخشی واکسن ترکیبی از نگرش راست‌گرایی و چپ‌گرایی است. او همچنین طرفداران زیادی در سیلیکون‌ولی دارد که معتقدند هرگونه اختلال در نظم موجود ذاتا اتفاق خوبی است. درمجموع، می‌توان گفت سناریویی که در آن حضور کندی به پیروزی ترامپ کمک کند، محتمل‌تر است.

عدم قطعیت بزرگ دوم که خاص این انتخابات است، به پرونده‌های قضایی ترامپ مربوط می‌شود. این هفته دیوان عالی ایالات متحده با رای ۹-۰ به نفع ترامپ در پرونده مربوط به ایالت کلورادو پیام واضحی صادر کرد. بنابراین، نام ترامپ بر برگه رای در تمام ایالت‌ها باقی خواهد ماند. نتیجه نهایی اغلب دادگاه‌های ترامپ تا روز انتخابات مشخص نخواهد شد. البته این به آن معنا نیست که پرونده‌های ترامپ ربطی به سرنوشت انتخابات ندارند. نظرسنجی اکونومیست حاکی از آن است که یک سوم رای‌دهندگان جمهوری‌خواه معتقدند مجرم بودن ویژگی مطلوبی برای یک نامزد انتخاباتی نیست. البته جانبداری حزبی باعث می‌شود اکثر کسانی که قبلا به ترامپ رای داده‌اند، بار دیگر او را انتخاب کنند. با این وجود، وقتی محاکمه او به‌دلیل نقشش در شورش ۶ژانویه۲۰۲۱ آغاز شود، توجه عموم درست زمانی که رای‌دهندگان بلاتکلیف در حال بررسی گزینه نهایی‌ خود هستند، بار دیگر به آن موضوع جلب می‌شود. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که پرونده‌های قضایی ترامپ کماکان برای او دردسرساز خواهند بود.

فاکتور سومی که باید درباره این انتخابات درنظر گرفت، موضوع سن دو نامزد اصلی است. بایدن و ترامپ در لیست سالمندترین نامزدهای تاریخ آمریکا، نفر اول و دوم هستند. این موضوع ریسک وقوع آنچه را که به «رویداد سلامتی» (اثر یک مشکل جدی سلامتی بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد) معروف است، به‌شدت افزایش می‌دهد. در طرف جمهوری‌خواهان، ترامپ وارث سیاسی ندارد. او تصمیم دارد رئیس ستاد انتخاباتی خود را به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی حزب انتخاب کند و عروسش نیز نایب رئیس خواهد بود. بنابراین او بر حزبی مسلط خواهد شد که درصورت از کار افتادگی‌اش با هرج و مرج مواجه می‌شود.

در طرف مقابل در اردوگاه دموکرات‌ها این بحث مطرح است که آیا بایدن با توجه به وضعیت سنی‌اش توانایی پیروزی در کارزار انتخاباتی را دارد یا خیر؟ به‌رغم وضعیت خوب اقتصاد آمریکا، جایگاه بایدن در نظرسنجی‌ها به‌طور عجیبی پایین است. البته مقامات کاخ سفید ادعا می‌کنند که نظرسنجی‌ها درست نیستند و شانس بایدن با نزدیک شدن به زمان انتخابات و افزایش توجه رای‌دهندگان بهبود خواهد یافت. اما فعلا ۸۵درصد آمریکایی‌ها و ۷۰درصد دموکرات‌ها براین باورند که بایدن برای یک دور دیگر ریاست‌جمهوری زیادی مسن است.

اگر تا زمان گردهمایی ماه اوت حزب دموکرات، بایدن در نظرسنجی‌های مربوط به ایالت‌های چرخشی کماکان عقب باشد، استدلال اصلی بایدن مبنی براینکه او بهترین مانع برای جلوگیری از ریاست‌جمهوری مجدد ترامپ است، زیر سوال می‌رود. جایگزینی او خطرناک و باعث هرج و مرج خواهد بود. بایدن باید داوطلبانه کنار رود که سناریوی بعیدی است. معاون او کامالا هریس نیز هم گزینه ضعیفی برای جایگزینی بایدن محسوب می‌شود. برای حل این موضوع دموکرات‌ها می‌توانند در گردهمایی خود یک «مسابقه استعدادیابی» برگزار کنند که در این صورت ریسک اینکه نامزدها به سمت چپ گرایش نشان دهند تا کنشگران را خشنود کنند، افزایش پیدا می‌کند. گزینه بعدی این است که بزرگان حزب روی یک نامزد اجماع کنند. پس از آن، دموکرات‌ها تنها دو ماه برای مبارزات انتخاباتی زمان خواهند داشت.

ممکن است به نظر برسد که رقابت بایدن و ترامپ در انتخابات۲۰۲۴ اجتناب‌ناپذیر است؛ اما با توجه به ویژگی‌های نامتعارف این انتخابات، عدم قطعیت فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.