رمضان بدون‌ آتش‌بس در غزه مصر، قطر و ایالات متحده به دنبال میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس قبل از آغاز ماه رمضان در روز دوشنبه بودند. / AP

 شهلازمانی اسکوئی : هنیه گفت که اسرائیل «می‌خواهد اسرای خود را پس بگیرد و سپس جنگ علیه مردم ما را از سر بگیرد.» وی افزود: اگر میانجی‌ها به حماس اطلاع دهند که اسرائیل متعهد به پایان دادن به جنگ، عقب‌نشینی از غزه و اجازه بازگشت آوارگان به شمال است، در آن صورت حماس آماده است تا درباره مبادله فلسطینی‌ها و آزادی گروگان‌های اسرائیلی انعطاف نشان دهد.» این مقام سیاسی حماس تاکید کرد: «دشمن باید درک کند که در بحث مبادله هزینه خواهد داد، اما اولویت اصلی حفاظت از مردم ما، پایان دادن به تجاوزات و کشتارها، بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان و باز کردن افق سیاسی برای مردم ماست.»

برخی از فلسطینی‌های غزه از حماس انتقاد  و استدلال می‌کنند که این گروه مذاکرات را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای آزادی اسرای بیشتر فلسطینی متوقف کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای با پولیتیکو که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که آتش‌بس قریب‌الوقوع نیست و گفت که «دوست دارد شاهد آزادی گروگان دیگری باشد» اما پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است. او گفت: «بدون آزادی، وقفه‌ای در جنگ وجود نخواهد داشت.» بایدن در مصاحبه‌ای با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در روز شنبه گفت که همچنان امیدوار است ایالات متحده بتواند به میانجی‌گری برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس با نزدیک شدن به ماه رمضان کمک کند.

«هیبا یازبک» و «عامره هرودا» هم در گزارشی در همان تاریخ در نیویورک‌تایمز نوشتند، ماه رمضان در حالی فرا رسید که مردم غزه همچنان در عسرت هستند. وقتی «وفا الکرد» زمان زایمانش فرا رسید، وزنش کمتر از زمان قبل از بارداری‌اش بود و فقط توانست با کمی برنج و آب میوه مصنوعی زنده بماند. شوهر او روزهایش را در بازارهای شمال غزه -جایی که خانواده زندگی می‌کنند- سپری می‌کند و سخت در تلاش است تا غذای کافی برای همسرش بیابد تا بتواند به فرزند تازه متولد شده‌اش «تایما» شیر دهد و او را زنده نگه دارد. به گفته وزارت بهداشت غزه، نزدیک به 60هزار زن باردار در غزه از سوءتغذیه، کم‌آبی و عدم مراقبت‌های بهداشتی مناسب رنج می‌برند. این وزارتخانه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود 5هزار زن در غزه هر ماه در شرایط سخت، ناامن و ناسالم در نتیجه بمباران و آوارگی زایمان می‌کنند. این وزارتخانه افزود که حدود 9هزار زن از جمله هزاران مادر و زنان باردار از زمان آغاز بمباران و تهاجم اسرائیل در اوایل اکتبر کشته شده‌اند.

سازمان ملل و آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که قحطی در غزه در حال وقوع است. مقامات بهداشتی گزارش دادند که در روزهای اخیر دست‌کم 25نفر که بیشتر آنها کودک بودند، بر اثر سوءتغذیه و کم‌آبی جان خود را از دست داده‌اند. دکتر دبورا هرینگتون، متخصص زنان و زایمان که در بیمارستان الاقصی در مرکز غزه کار می‌کند، گفت: برخی از مادران تازه‌واردی که او با آنها صحبت کرده است، می‌گویند که مجبور شده‌اند در خیابان، در پناهگاه یا در اتومبیل خود زایمان کنند؛ زیرا نمی‌توانند به موقع به بیمارستان برسند. خانم الکرد گفت که بزرگ‌ترین ولع او در زمان بارداری به گوجه فرنگی بود که در شمال غزه بسیار کمیاب بود. چند ساعت پس از تولد فرزندشان، پدر خانواده درحالی‌که کیسه‌ای از گوجه‌فرنگی‌های بسیار گران‌قیمت را در دست داشت به خانه آمد.

همچون الکرد، زنان دیگری هم هستند که با چنین وضعی دست به گریبانند. «سعده» که فرزند دوم خود را هفت‌ماهه باردار است، گفت که در ماه‌های اخیر نتوانسته است میوه یا سبزیجاتی برای خوردن پیدا کند. او افزود که آب تصفیه‌شده هم برای نوشیدن نداشت. سعده، 23ساله گفت: «من همیشه سرگیجه و حالت تهوع دارم و دائما خسته هستم.» دکتر هرینگتون گفت که زنان باردار و مادران شیرده به‌ویژه با خطرات بالای سوء تغذیه روبه‌رو هستند. دکتر هرینگتون افزود: زنان حامله‌ای که در بمباران مجروح شده‌اند یا به بیماری‌های عفونی مبتلا شده‌اند -که به سرعت در سراسر غزه در حال گسترش است- با خطرات بسیار بالاتری برای سقط جنین و مرده‌زایی روبه‌رو هستند.

14020916000410_Test_PhotoN copy