محمود فاضلی copy

 روبرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی نیز تاکید کرد اقدام اسلوونی زیر ذره‌بین کل دنیا است؛ زیرا ما عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم. وی ادعا کرد تصمیم ائتلاف دولتی تصمیم واحدی بود. روبرت گلوب توضیح داد اسلوونی به‌عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مسوولیت خیلی بیشتری نسبت به گذشته دارد و دنیا منتظر است که ببیند اسلوونی چه مسیری را طی می‌کند. کشورش تا اواسط ژوئن، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

 کشورهای ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در 21مه هستند. مذاکرات بین دوبلین، مادرید، لیوبلیانا و لاوالتا درخصوص به رسمیت شناختن مشترک احتمالی کشور فلسطین تشدید شده و در انتظار رای‎گیری در مجمع عمومی سازمان ملل هستند. این کشورها منتظر رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در 10 ماه بودند که می‌تواند راه فلسطین را برای عضویت در این سازمان باز کند. این چهار کشور در بیانیه‎ای مشترک در 22مارس اعلام کردند که درباره اولین گام در جهت به رسمیت شناختن فلسطین به توافق رسیده‎اند. اسپانیا و ایرلند مدت‌هاست که مدافع حقوق فلسطینیان بوده‌اند. این ابتکار در شرایطی صورت می‌گیرد که جامعه بین‌المللی خواهان آتش‌بس و راه‌حل بلندمدت برای صلح در منطقه به‌دلیل تعداد زیادی از قربانیان غیرنظامی در حمله اسرائیل به غزه هستند. از سال1988میلادی 139کشور از 193عضو سازمان ملل متحد، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. اسرائیل مدعی است که طرح چهار کشور اروپایی «پاداش تروریسم» است که شانس مذاکرات صلح در غزه را کاهش می‎دهد.

وزیر امور خارجه اسلوونی سفر پنج روزه خود به خاورمیانه را با سفر مصر آغاز کرده است. فایون در ادامه سفر خود به امارات، قطر و عربستان سفر خواهد کرد. فایون در سفر به مصر با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در قاهره دیدار کرد. دو طرف نسبت به توقف مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش حماس ابراز نگرانی کردند و نسبت به حمله زمینی به رفح هشدار دادند. وزرای خارجه دو طرف از اسرائیل خواستند که عملیات نظامی در رفح را متوقف کند و خواستار باز شدن گذرگاه مرزی در این منطقه شدند تا کمک‌های بشردوستانه فوری به در اختیار غیرنظامیان قرار گیرد. فایون تاکید کرده است: «این نگران‌کننده است که مذاکرات آتش‌بس متوقف شده و هیچ تمایلی در اسرائیل وجود ندارد که به‌طور جدی در مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها شرکت کند.» وی خواستار ادامه گفت‌وگوها به‌عنوان تنها راه ایجاد صلح در خاورمیانه شد. فایون پس از بازدید از گذرگاه مرزی رفح اعلام کرد که اطلاعات مبنی بر ادامه تخلیه اجباری فلسطینی‌ها از رفح نیز نگران‌کننده است. این موارد نقض قوانین بین‎المللی بشردوستانه است.

وزیر خارجه مصر از موضع اسلوونی در قبال جنگ غزه قدردانی کرد و گفت اسلوونی یکی از اولین کشورهایی بود که خواستار آتش‌بس شد و مواضع خود را بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه تنظیم کرد. همچنین بیش از 350نفر از روشنفکران اسلوونی با امضای طوماری خطاب به «روبرت گلوب» نخست‌وزیر و «تانیا فایون» وزیر امور خارجه اسلوونی خواستار به‎رسمیت شناختن فلسطین شدند. امضاکنندگان در این طومار می‎نویسند: «خود را به ناآگاهی زدن و منتظر شدن بیش از حد دیگر کافی است. اسلوونی باید فورا فلسطین را به رسمیت بشناسد. اسلوونی باید ظرف چند هفته، حداکثر تا پایان ماه مه سال جاری، در حد زمانی که مراحل اداری ایجاب می‌کند، فلسطین را به رسمیت بشناسد.

امضاکنندگان عنوان «فلسطین را به رسمیت بشناسید یا استعفا دهید» را برای نامه خود انتخاب کرده‎اند. امضا کنندگان نامه همچنین اظهارات اخیر تانیا فایون مبنی بر اینکه لحظه بهتری از لحظه فعلی برای به‌رسمیت شناختن فلسطین وجود ندارد، یادآور شدند و تاکید کردند وقت لازم فرا رسیده است. «اسرائیل حمله زمینی به رفح را آغاز کرده است. هشت ماه است که قربانیان غیر نظامی را می‌شماریم، بیش از 15هزار کودک در غزه کشته شده‌اند، هر روز شاهد کشتار خونین، قحطی و نقض حقوق انسانی بین‎المللی هستیم. چه اتفاق دیگری باید رخ دهد تا به رسمیت شناختن فلسطین انجام شود؟ رفتار غیر مستقل سیاستمداران ما، تعظیم در مقابل مراکز قدرت و همزمان توهین به شعور ما کافی است.»

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه لوبلیانا (اسلوونی) با تجمع و تحصن در سالن اجتماعات این دانشگاه با اعتراض به نسل‌کشی در فلسطین خواستار موضع‌گیری مدیریت دانشکده و دانشگاه در وقایع غزه و تعلیق همکاری با دانشگاه بار ایلان اسرائیل شدند. دانشجویان واکنش ضعیف دانشکده در شبکه‌های اجتماعی را که نشان از عدم درک شرایط موجود و بی‌توجهی به زمینه تاریخی فلسطین دارد، به‌شدت محکوم کردند. دانشجویان واکنش ضعیف دانشکده علوم اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی درخصوص وقایع غزه را که نشان از درک نادرست از وضعیت موجود و بی‌توجهی به واقعیت تاریخی دارد، به‌شدت محکوم کردند. از جمله خواسته‌های اصلی معترضان این است که دانشگاه لیوبلیانا به همکاری خود با دانشگاه «بار ایلان» اسرائیل پایان دهد و تاکید کردند که جنگ علیه دانشگاه‌ها، مدارس، دانشگاهیان و دانشجویان فلسطینی نیز در جریان است و زمان آن فرا رسیده است که کل جهان دانشگاهی برای جلوگیری از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و نابودی همه فلسطینی‌ها اقدامی فوری انجام دهند.