لحظه دلهره‌آور در جنگ اوکراین

توپخانه و پهپادهای ارائه شده توسط ایالات متحده و ناتو با تکنیک‌های جنگ الکترونیکی روسیه که دیر به میدان نبرد آمدند؛ اما به‌طرز شگفت‌انگیزی کارآمدی خود را نشان دادند، خارج شده‌اند. ماه‌ها بحث در واشنگتن درباره ارسال بسته ۶۱میلیارد دلاری اسلحه و مهمات به اوکراین، فرصتی را ایجاد کرد که روسیه به وضوح از آن بهره‌برداری کرده است. تصویب آن در کنگره هم بعید است بتواند وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر چندانی دهد. مقامات آمریکایی در مصاحبه‌های خود ابراز اطمینان می‌کنند که بسیاری از این دستاوردهای روسیه پس از باز شدن کامل تسلیحات جدید، به احتمال زیاد در ماه ژوئیه، برگشت‌پذیر هستند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین راه‌هایی برای آوردن نیروهای بیشتر - و جوان‌تر - به خطوط جبهه پیدا می‌کند. اما ناظران در ارائه پیش‌بینی‌هایشان درباره اینکه خطوط نبرد ممکن است حتی چند ماه دیگر تغییر کند، ابراز تردید کرده‌اند و این می‌تواند به‌دلیل مردد بودن زلنسکی برای ضدحمله در سال آینده باشد. برخی از مقامات به شرط ناشناس ماندن در این رابطه صحبت کرده‌اند؛ اما ناگزیر از انتشار برخی از آنها هستیم.

آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه، روز یکشنبه گفت که تاخیرهای طولانی در ارسال اسلحه «بدون شک هزینه‌ای داشته است». او در شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد که «ما هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم تا این کمک‌ها را به سرعت انجام دهیم.» اما مقامات آمریکایی می‌گویند جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر لزوم استقرار نیروهای غربی در اوکراین را رد می‌کند؛ ایده‌ای که دفتر مکرون اخیرا گفته است که او همچنان از آن دفاع می‌کند. به‌طور خصوصی، برخی از دستیاران بایدن نگران هستند همان‌طور که ایالات متحده درس‌های کلیدی از این جنگ آموخته است، پوتین نیز به این درایت رسیده باشد و بداند چه چیزهایی را باید حذف کند و چه چیزهایی را تقویت. بزرگ‌ترین نگرانی آمریکایی‌ها این است که روس‌ها تسلیحاتی را جایگزین کنند که در ۲۷ماه جنگ از بین رفته‌اند. همچنین آمریکایی‌ها نگران هستند که پوتین در آستانه دیدار بایدن با اعضای گروه۷، اراضی بیشتری را به‌دست آورد.

در تابستان گذشته بایدن در نشست گروه۷ مدعی شد که پوتین در جنگ شکست‌خورده است؛ اما مطمئن نیست که در این دوره بتواند جملات مشابه به زبان آورد. برخی از کهنه‌سربازان سیاست در برخورد با رویارویی‌های سریالی پوتین از این تحولات غافلگیر نمی‌شوند. استفن جی هدلی، مشاور امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیوبوش، روز جمعه در کنفرانسی در هاروارد گفت: «روسیه اغلب جنگ‌های خود را ضعیف شروع و با قدرت تمام می‌کند.» او گفت: «اکنون روسیه جمعیت زیادی را جذب کرده است. جمعیت بسیار بیشتری هم‌اینک وارد ارتش روسیه شده است.» همان‌طور که هدلی می‌گوید عوامل متعددی به پیشروی نظامی روسیه کمک می‌کند. به‌دلیل تاخیر در تامین مالی ایالات متحده، روسیه توانسته است به برتری توپخانه‌ای بزرگ نسبت به اوکراین دست یابد.

فقدان مهمات دفاع هوایی همچنین به روسیه این امکان را داده است که از نیروی هوایی خود با مصونیت بیشتری استفاده کند و خطوط اوکراین را با بمب‌های گلاید مورد حمله قرار دهد. با وجود مهمات دفاع هوایی بیشتر، اوکراین می‌تواند آن هواپیماها را به عقب‌تر براند و حمله هوایی را برای روسیه دشوارتر می‌کند. تاخیر در تامین تسلیحات از سوی آمریکا با تاخیر مشابه طولانی‌مدت اوکراین در تصویب قانون بسیج برای وارد کردن سربازان بیشتر و جوان‌تر به ارتش این کشور همراه شده است. اوکراین از کمبود شدید سرباز رنج می‌برد و در تلاش است تا آموزش کافی را به کسانی که وارد ارتش می‌کند، ارائه دهد. مایکل کوفمن، کارشناس روسیه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن گفت: اما تمام آن مزیت‌های روسیه برای همیشه دوام نخواهد داشت و نیروهای روسی احتمالا در تابستان امسال فشار بیشتری وارد خواهند کرد.»

چه موقت باشد و چه نباشد، شتاب جدید روسیه در خارکیف، صحنه یکی از بزرگ‌ترین نبردهای تانکی بعد از جنگ جهانی دوم شده است. در سال۲۰۲۲، این شهر جزو نخستین مراکزی بود که هدف حملات مداوم روسیه قرار داشت.