آغاز اعتصاب سراسری دو روزه در یونان

صحنه‌ای از درگیری‌های دیروز یونان - عکس:‌AFP

بخش خصوصی فرانسه برای کمک به یونان اعلام آمادگی کرد

گروه بین‌الملل- اتحادیه‌های اصناف و مشاغل یونان از دیروز، سه‌شنبه، در اعتراض به برنامه ریاضت اقتصادی این کشور دست به اعتصاب ۴۸ ساعته زدند. به گزارش بلومبرگ اتحادیه‌های یونان از ارائه هرگونه خدمات دولتی خودداری کردند، حمل‌ونقل عمومی را متوقف ساختند و همه پروازها را به حال تعلیق درآوردند. این در شرایطی است که دولت نخست‌وزیر این کشور جورج پاپاندرو در آستانه تصویب طرح ریاضت اقتصادی است که اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول آن را شرط لازم برای ارائه کمک‌های خود به این اقتصاد در آستانه سقوط قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا دیروز در نخستین روز اعتصاب‌ سراسری ۴۸ ساعته در یونان که توسط اتحادیه‌ها و سندیکاها برنامه‌ریزی شده بود، پروازها و حرکت قطارها لغو و بانک‌ها بسته شد و گفته می‌شد که برق سراسری نیز احتمالا با قطعی‌هایی رو به رو خواهد شد.

جورج پاپاندرو روز دوشنبه از نمایندگان پارلمان یونان خواست به وظیفه وطن‌پرستانه خویش عمل کنند و بدین وسیله آنها را تشویق کرد که به پروژه بودجه‌ای که وی به منظور تصفیه دارایی‌های یونان و کاهش بدهی‌های آن در نظر گرفته است، رای دهند.

اما از طرف دیگر، اتحادیه‌ها با تدابیر گنجانده شده در این طرح مثل افزایش مالیات‌ها و خصوصی‌سازی گسترده مخالفت کردند.

دیروز و امروز، پس از سه اعتصاب سراسری ۲۴ ساعته در یونان از آغاز سال‌جاری تاکنون، همه کارکنان بخش‌های مختلف دولتی بار دیگر دست به اعتصاب ۴۸ ساعته ‌زده‌اند.

در این اعتصاب بانک‌ها، بسته و بیمارستان‌ها تنها با پرسنل شیفت خود کار خواهند کرد.

خبرنگاران رسانه‌ها نیز در این اعتصاب شرکت خواهند کرد. خبرنگاران به نوبه خود اعلام کردند که سه شنبه و چهارشنبه از آغاز بعدازظهر به مدت پنج ساعت فعالیت خود را متوقف خواهند کرد و این اقدام به طور ویژه بر رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون و سایت‌های خبری تاثیر خواهد گذاشت.

ریاضت‌های جدید اقتصادی بدین منظور انجام می‌شوند تا تضمین بسته پولی جدیدی که صندوق بین‌المللی پول و منطقه یورو به یونان اعطا کرده‌اند، تامین شود.

امروز چهارشنبه، معترضان مستقل یونانی که از احزاب و اتحادیه‌ها مستقل هستند، در میدان «سینتگما»ی آتن جایی که پارلمان یونان در آن واقع است، تجمعات بزرگی را برگزار خواهند کرد. آنها تمایل دارند به طور نمادین پارلمان یونان را محاصره کنند تا از به رای گذاشتن طرح‌های جدید نخست وزیر یونان در پارلمان جلوگیری کنند.

به‌رغم اعتراضات خیابانی در یونان، دولت سوسیالیست این کشور اعلام کرد که به ظرفیت کشور در عبور از سختی‌ها از طریق تصویب طرح‌های چندین ساله اطمینان دارد.

قرار است امروز و فردا طرح‌های دولت یونان در پارلمان به رای گذاشته شود.

کمکی از نوع فرانسوی

فرانس پرس خبر داد که نیکلا سارکوزی اعلام کرده است بخش خصوصی اروپا آماده است تا در طرح جدید اعطای کمک‌های مالی به یونان مشارکت کند و بانک‌ها و موسسات مالی فرانسه نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده‌اند.

به گزارش فارس بانک‌های فرانسه بیش از ۱۵ میلیارد یورو از اوراق قرضه دولت یونان را در اختیار دارند و ورشکستگی احتمالی یونان زیان سنگینی را بر سیستم بانکی فرانسه وارد خواهد کرد. قرار است مقام‌های ارشد بانک‌های فرانسوی و مقام‌های وزارت دارایی این کشور جزئیات طرح مشارکت بخش خصوصی فرانسه در طرح اعطای کمک مالی به یونان را بررسی کنند. سارکوزی افزود: کلیه کشورهای عضو یورو باید از این اتحادیه پولی حمایت کنند. این مساله به نفع کلیه کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود. ورشکستگی یونان تاثیرات منفی زیادی بر کلیه ۱۷ کشور عضو یورو خواهد داشت. رییس فدراسیون بانک‌های خصوصی آلمان نیز تاکید کرد بانک‌های خصوصی آلمان در طرح جدید اعطای کمک‌های مالی به یونان مشارکت خواهند کرد. مایکل کمر تصریح کرد دولت آلمان نیز از مشارکت بانک‌های خصوصی در طرح کمک‌های مالی به یونان حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز در این باره تاکید کرد مذاکرات با موسسات مالی و بانک‌های خصوصی آلمان برای مشارکت در برنامه اعطای کمک‌های مالی جدید به یونان همچنان ادامه دارد ولی هنوز هیچ نتیجه روشنی در خصوص نحوه مشارکت و میزان کمک‌های مالی بانک‌های خصوصی به یونان به دست نیامده است.

کمر افزود: بانک‌های خصوصی آلمان آمادگی خود را برای مشارکت ۱۰ تا ۲۰ میلیارد یورویی در خرید اوراق قرضه دولت یونان اعلام کرده‌اند. در عین حال یورگن اشتارک کارشناس ارشد بانک مرکزی اروپا هشدار داد مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی اروپا در طرح کمک مالی به یونان نه تنها کمکی به بهبود شرایط فعلی نمی‌کند بلکه به نوسانات موجود دامن خواهد زد. یونان که اکنون با بدهی سنگین ۳۵۰ میلیارد یورویی روبه‌رو است سال گذشته مجبور شد برای رهایی از خطر ورشکستگی وام ۱۱۰ میلیارد یورویی از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا دریافت کند، ولی این وام به تنهایی برای حل مشکلات و چالش‌های اقتصادی یونان کافی نبوده است. یونان اکنون به دنبال جلب موافقت اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای دریافت یک وام دیگر ۱۰۰ میلیارد یورویی است.