گروه بین‌الملل- یک مقام بلند‌پایه یمنی دیروز، سه‌شنبه اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن، سه‌هفته پس از بستری شدن در بیمارستانی در ریاض به دلیل جراحات ناشی از انفجار دو بمب، طی روزهای آینده از طریق تلویزیون سخنرانی خواهد کرد تا یمنی‌ها را از سلامتی‌‌اش مطمئن سازد. عبدالجنادی، معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن در همین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌یک گروه از تلویزیون یمن روز دوشنبه عازم ریاض شدند تا مصاحبه‌ای با رییس‌جمهوری انجام دهند و به نظر می‌رسد این مصاحبه بعد از روز پنجشنبه به روی آنتن برود.»

جنادی ادامه داد: «‌مخاطب صالح در این سخنرانی مردم یمن خواهند بود تا آنها را از وضعیت سلامتی خود مطمئن سازد.»

رییس‌جمهوری ۶۹ ساله یمن که به شدت مورد اعتراض مخالفان قرار گرفته‌است، روز چهارم ماه ژوئن - ۱۴ خرداد- و به دنبال وقوع انفجار در مسجد کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در صنعا، پایتخت، برای درمان به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رفت.

حزب حاکم کنگره عمومی خلق یمن در پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی‌اش -almotamar.net- نوشت که رییس‌جمهوری در مصاحبه تلویزیونی‌اش درباره «‌فاز آینده یمن و گام‌های مورد انتظار برای انجام اصلاحات سیاسی» سخن خواهد گفت.

رییس‌جمهوری کهنه‌کار یمن نزدیک به شش ماه است که با تظاهرات گسترده و خیابانی علیه حاکمیت ۳۳ ساله‌اش مواجه است. او پس از انفجار بمب در مسجد کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا که منجر به کشته‌شدن ۱۱ نفر و زخمی‌شدن ۱۲۴ نفر دیگر از جمله شماری از مقامات عالی‌رتبه شد، در اماکن عمومی ظاهر نشده ‌است.

در غیاب او، عبدالرحمن منصور الهادی، معاون رییس‌جمهوری یمن به شدت از سوی اپوزیسیون پارلمانی و غرب تحت فشار قرار دارد تا ابتکار عمل در دست بگیرد و این در حالی است که تظاهر‌کنندگان از او خواسته‌اند تا شورای حکومتی موقت تشکیل دهد.

اما جنادی هرگونه انتقال قدرت را تا زمانی که صالح در بیمارستان بستری است رد کرده ‌است.