گروه بین‌الملل- هواپیمای حامل عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان با تاخیر وارد پکن، پایتخت چین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، عمر البشیر،پس از اندکی تاخیر وارد پکن شد و قرار است تا با مقامات چین دیدار و گفت‌و‌گو کند. عمر البشیر قرار بود دوشنبه وارد پکن شود و در اجلاسی با حضور هوجین تائو، رییس جمهوری چین شرکت کند اما نتوانست خود را به موقع به پکن برساند. این در حالی است که وزارت خارجه سودان تغییر در پرواز او را دلیل این تاخیر اعلام کرده است. همزمان سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تایید خبر سفر عمر البشیر به چین به خبرگزاری شینهوا گفت که طی سفر عمر البشیر به چین مقامات دو کشور در مورد تثبیت روابط دوستانه با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تاکید کرد که دو طرف همچنین قرار است در مورد روند صلح میان شمال و جنوب سودان و همچنین موضوع دارفور با یکدیگر گفت‌وگو کنند. دولت پکن از ایجاد روابط با کشور مستقل جنوب سودان استقبال کرده است اما همچنان یک حامی مهم عمر البشیر محسوب می‌شود. تجارت میان چین و سودان در سال ‌٢٠١٠ به ‌۶/٨ میلیارد دلار در سال ‌٢٠١٠ رسید که در مقایسه با سال ‌٢٠٠٩ افزایش ‌١/٣۵ درصدی داشته است.

نماینده ویژه چین در امور آفریقا نیز اخیرا گفته است که دولت پکن اقدامات فراوانی برای متقاعد کردن شمال سودان در اجرای توافق‌نامه صلح با جنوب سودان انجام داده است. پیش از این، گروه‌های حقوق بشر از دولت پکن خواسته بودند تا عمر البشیر را پس از ورود به این کشور دستگیر کنند.

عمر البشیر پیشتر از سوی دادگاه لاهه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. از سوی دیگر روزنامه سودانی الانتباهه، به نقل از نمایندگان پارلمان این کشور نوشت که کنگره آمریکا قصد داشت هواپیمای عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان را که به سمت پکن در حرکت بود، برباید.