گروه بین‌الملل- پس از آن که توفان آیرین خسارت اندکی به پالایشگاه‌های سراسر سواحل شرقی آمریکا وارد کرد، دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۶ دلار نزدیک شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اکتبر ۴۶ سنت رشد کرد و به ۸۳/۸۵ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه قیمت نفت با ۷ سنت افزایش در رقم ۳۷/۸۵ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر ۲۳ سنت کاهش یافت و ۱۳/۱۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

توفان آیرین آخر هفته سواحل شرقی نزدیک به کارولینای شمالی را در نوردید و به سمت نیویورک حرکت کرد. این توفان موجب کشته شدن دست‌کم ۲۱ نفر، جاری شدن سیل و قطع برق بیش از ۴ میلیون خانه و ساختمان تجاری شده است. اما تاکنون از پالایشگاه‌های این منطقه آسیب جدی گزارش نشده است.

دیروز مرکز ملی توفان اعلام کرد آیرین با بادهای با حداکثر سرعت ۵۰ مایل بر ساعت(۸۰ کیلومتر بر ساعت) به مرز آمریکا و کانادا نزدیک می‌شود.

موسسه جی‌پی مورگان گزارش داد: «بیشترین تاثیر این توفان، به دلیل قطع برق و جاری شدن سیل، بر فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای خواهد بود. مدتی طول خواهد کشید تا شرایط عادی شود و بنابراین در این مدت تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه اکتبر به ۷۶/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی برای تحویل در ماه سپتامبر ۹۱/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.