گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، بورس‌های جهان رشد کردند، زیرا سخنان بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، مبنی براین که سرانجام اقتصاد ایالات متحده کاملا سالم خواهد شد، موجب شد اشتهای سرمایه‌گذاران برای خرید افزایش یابد. در آغاز معاملات اروپا اکثر بورس‌های این قاره افزایش یافتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان با اندکی تغییر به ۹۲/۵۱۲۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۴/۱ درصد رشد کرد و به ۵۶/۵۶۱۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۱ درصد افزایش یافت و در رقم ۸۵/۳۱۲۸ واحد ثابت شد.

وال‌استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۳۶۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۱۱۸۶ واحد رسید.

خوش‌بینی بازارسهام از سخنان برنانکه در کنفرانس روسای بانک‌های مرکزی در جکسون هول وایومنیگ ناشی شد. گرچه او برنامه محرک اقتصادی جدیدی را ارائه نکرد، اما گفت درصورت محتمل بودن رکودی دیگر بانک مرکزی آمریکا اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد. برنانکه همچنین بر قدرت رشد اقتصادی آمریکا تاکید کرد و گفت بازار کار در درازمدت بهبود خواهد یافت.

جکسون ونگ، معاون مرکز تانریچ سکیوریتیز در هنگ‌کنگ، می‌گوید: «مردم به این نتیجه رسیده‌اند که برنانکه در مورد اقتصاد کاملا مطمئن است. آنان پیش از این تمایلی به انجام معامله نداشتند اما اکنون به بازار سهام بازگشته‌اند.»

حزب حاکم ژاپن، یوشیهیکو نودا، وزیر دارایی، این کشور را به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر کشور انتخاب کرد، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۸۸۵۱ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۳۰/۴۲۶۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۱ درصد رشد کرد و به ۱۱/۱۹۸۶۵ واحد رسید.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۲ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۱۸۲۹ واحد رسید. جهش ۱/۹ درصدی ارزش سهام شرکت کشتی‌سازی صنایع سنگین هیوندایی به رشد شاخص کاسپی کمک کرد. ارزش سهام شرکت هاینیکس، دومین شرکت بزرگ تولیدکننده ریز تراشه‌ها در جهان، ۴/۸ درصد افزایش یافت.

اما بورس سرزمین اصلی چین دچار کاهش شد. شاخص شانگهای کامپوزیت ۴/۱ درصد سقوط کرد و به ۴۱/۲۵۷۶ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت با کاهش ۹/۰ درصدی به ۵۲/۱۱۵۹ واحد رسید.

روز جمعه در وال‌استریت نیز شاخص‌ها تحت تاثیر سخنان برنانکه با افزایش روبه‌رو شدند، به طوری که شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۱ درصد رشد کرد و به ۵۴/۱۱۲۸۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۱ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۱۱۷۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵/۲ درصد جهش کرد و در رقم ۸۵/۲۴۷۹ واحد ثابت شد.