اعتصاب در اعتراض به افزایش تورم در مصر

گروه بین‌الملل - گروه‌های مخالف دولت مصر از جمله گروه اخوان‌المسلمین از مردم این کشور درخواست کردند تا یک اعتصاب سراسری را علیه دولت حسنی مبارک بر پا کنند.

این اعتصاب سراسری در اعتراض به عملکرد دولت در تهیه مواد غذایی برپا خواهد شد. گروه‌های مختلف مخالف دولت حسنی مبارک از مردم مصر خواستند تا به نشانه اعتراض به افزایش قیمت‌ها در خانه‌های خود بمانند و اگر قصد خروج از خانه‌ها را دارند به نشانه سوگواری لباس سیاه به تن کنند.قیمت مواد غذایی در مصر در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.دولت مصر عقیده دارد که قیمت نان و دیگر مواد غذایی به دلیل گران شدن آنها در بازار جهانی بالا رفته است. اعتصاب سراسری موج دوم ابراز نارضایتی مردم از افزایش مواد غذایی در مصر است. چندی قبل نیز مردم در اعتراض به کمبود و گرانی نان به خیابان‌ها ریخته و با پلیس درگیر شدند.

دولت مصر اعلام کرده که این گونه تحرکات اعتراض‌آمیز را تحمل نخواهد کرد. این در حالی است که کارگران نساجی مصر نیز از یک ماه پیش در اعتصاب به سر می‌برند و تنی چند از آنها در بازداشت هستند.کارگران در اعتراض به پایین بودن دستمزدها در برابر قیمت‌ها کار خود را رها کرده‌اند.

دولت مصر پیشتر وعده داده بود که میزان دستمزدها را افزایش دهند. اما این وعده هنوز محقق نشده است. دولت از بیم افزایش بیشتر تورم در مقابل افزایش دستمزدها مقاومت می‌کند.

افزایش قیمت مواد غذایی به خصوص نان باعث شده تا مردم بیشتری در مصر از دسترسی به غذای کافی محروم شوند.

یک سوم مردم مصر با درآمد روزانه کمتر از ۲ دلار زندگی می‌کنند. افزایش قیمت مواد غذایی و نان باعث شده تا ۱۵میلیون نفر از مردم مصر به سختی به غذای کافی دسترسی پیدا کنند.

دولت مصر گفته است که قصد دارد میزان یارانه‌های مواد غذایی را افزایش دهد تا این ۱۵میلیون نفر را نیز تحت پوشش قرار دهد.

دولت حسنی مبارک دو هفته قبل و پس از افزایش قیمت نان تولید و فروش آن را در اختیار ارتش قرار داد با این وجود قیمت‌ها همچنان افزایش یافته و نانوایی‌هایی که به زور قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند، دیگر توانایی خرید آرد و پرداخت هزینه‌های خود را ندارند.

تحلیلگران عقیده دارند که اگرچه اعتصاب سراسری در اعتراض به گرانی و افزایش تورم بر پا شده است؛ اما هدف اصلی سازمان‌دهندگان این اعتصاب اعتراض به عدم اصلاحات سیاسی در مصر است.

از ابتدای سال میلادی جاری قیمت مواد غذایی اساسی در جهان به شدت افزایش پیدا کرده است.خشکسالی در استرالیا، سیل و توفان در چین و افزایش تولید سوخت‌های زیستی همچون اتانول باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.