گروه بین‌الملل - بانک مرکزی آمریکا در روز سی‌ام آوریل تشکیل جلسه داد تا درباره نرخ بهره تصمیم‌گیری کند. هم فعالان بازار و هم تحلیل‌گران مطمئن بودند که بانک مرکزی آمریکا به دلیل وضعیت اقتصاد و آمار و ارقام نگران‌کننده که کسادی اقتصاد آمریکا را تایید می‌کند، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. اما چانه‌زنی‌ها و تردیدها درباره میزان کاهشی بود که قرار بود بانک اعمال کند، سرمایه‌گذاران می‌دانستند که با توجه به وجود فشارهای تورمی، بعید است بانک نرخ بهره را ۵/۰ درصد تقلیل دهد. سرانجام کمیته تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره روز چهارشنبه ۳۰ آوریل نرخ بهره را به منظور تقویت جریان اقتصاد ۲۵/۰ درصد کاهش داد. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد امیدوار است کاهش نرخ بهره و از سوی دیگر طرح اعطای وام به بانک‌ها بتواند به احیای جریان اقتصاد کمک کند و ریسک کسادی را کاهش دهد.

تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره تنها خبری نبود که بازارها در هفته گذشته منتظر آن بودند. در هفته گذشته وال استریت منتظر دو خبر مهم یکی درباره گزارش اشتغال و دیگری گزارش تولید ناخالص داخلی در سه ماه نخست سال ۲۰۰۸ بود. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص کشور در سه ماه نخست ۶/۰ درصد افزایش یافته است که نسبت به فصل آخر سال ۲۰۰۷ هیچ پیشرفتی را نشان نمی‌دهد. اما گزارش اشتغال در ماه مارس بهتر از انتظار بود. بر اساس گزارش اداره کار در ماه مارس کارفرمایان فقط ۰۰۰/۲۰ شغل کاهش دادند که نسبت به دو ماه پیاپی قبل که تعداد مشاغل کاهش یافته ۸۱۰۰۰ شغل بود، حکایت از اوضاع بهتری دارد.هزینه مصرف‌کنندگان در منطقه یورو ۳/۳ درصد در سال تا ماه آوریل افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم در ماه مارس به ۶/۳ درصد در این منطقه رسید. بانک مرکزی اروپا هم تاکنون نتوانسته است به دلیل وجود فشارهای تورمی میان سیاست کاهش نرخ بهره برای تقویت اقتصاد و نیز مقابله با تورم پیدا کند. اما نرخ بیکاری در منطقه یورو در سطح ۱/۷ درصد ثابت مانده است. در ایالات متحده اما به‌دلیل کاهش تعداد مشاغل نرخ بیکاری در ماه مارس از ۱/۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافت.قیمت مسکن در بریتانیا در سال تا ماه آوریل ۱/۱ درصد تنزل یافت. از سال ۱۹۹۶ تاکنون این اولین‌بار است که قیمت مسکن در بریتانیا کاهش پیدا می‌کند.افزایش مداوم قیمت مسکن در بریتانیا، پس از یک دوره کاهش، تصور رکود از این بخش را دور کرده بود. تعداد وام‌هایی که تاکنون برای خرید خانه تصویب شده است به ۶۴۰۰۰ هزار وام در ماه مارس رسیده است که در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در ایالات متحده نیز قیمت خانه‌ها در ۱۲ ماه اخیر تا ماه فوریه در ۲۰ شهر بزرگ کشور ۷/۱۲ درصد افزایش یافته است.

در ژاپن بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را در ماه آوریل تغییر نداد. این در حالی است که اقتصاددانان کاهش در رشد اقتصادی ژاپن را به‌دلیل کسادی اقتصادی امریکا پیش‌بینی کردند. این پیش‌بینی پس از انتشار کاهش در برونداد صنعتی ژاپن اتفاق افتاد.برونداد صنعتی ژاپن در ماه مارس ۱/۳ درصد تنزل پیدا کرد که بالاترین میزان افول در ۵ سال اخیر است.افزایش قیمت نفت و غذا و فشاری که برهزینه خانوارها وارد می‌کند، یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشور است. به‌همین دلیل اعضای کمیته تصمیم‌گیری بانک مرکزی ژاپن، به تغییر نرخ بهره، رای منفی دادند.

در هند هم بانک مرکزی کشور نرخ بهره را درسطح ۷۵/۷ درصد باقی گذاشت. عدم تغییر نرخ بهره در کشورها پس از افزایش قیمت غذا و انرژی که فشارهای تورمی را بر اقتصاد این کشورها افزایش داده است و بانک‌های مرکزی را از کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد اقتصاد ترسانده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که افزایشی در ذخایر نقدی در بانک‌ها ضروری است.