جهان در هفته پیش رو به روایت اکونومیست

گروه بین‌الملل - انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در ایالات‌متحده روز سه‌شنبه این هفته به مرحله سرنوشت‌ساز می‌رسد. روز سه‌شنبه ششم ماه مه مردم دو ایالت بزرگ کارولینای شمالی و ایندیانا پای صندوق‌های رای می‌روند تا تکلیف نامزد نهایی این حزب که درگیر رقابتی فرسایشی و درون حزبی است را معلوم کنند. باراک اوباما که ماه سختی را در ماه آوریل پشت سر گذاشته است و جرمیاه رایت کشیش سابق وی با سخنان انتقادآمیز درباره سیاست آمریکا باعث شد که اوباما تمام ماه قبل را به دفاع از خود و توضیح درباره مواضع و نیز رابطه خود با کشیش سابق بدهد که از موقعیت خوبی در کارولینای شمالی برخوردار است. وی که دیروز انتخابات مقدماتی در سرزمین کوچک گوام را برد، با اعلام حمایت یکی از حامیان سابق کلینتون، نفس تازه کرده است و احتمال زیادی وجود دارد که بتواند با برنده شدن در کارولینا و به دست آوردن رای سیاهپوستان این ایالت فاصله خود را با هیلاری کلینتون افزایش دهد. در ایندیانا هم باراک اوباما از رقیب خود پیش است، اما فاصله میان او و خانم کلینتون به زحمت به ۳ تا ۴ درصد می‌رسد و رقابتی داغ انتظار می‌رود.

هیلاری کلینتون چشم به آرای کارگران یقه آبی دارد و اینکه هجوم آرای آنان باعث برد وی در ایندیانا شود، اما باراک اوباما امید زیادی به برد در ایندیانا به دلیل باز بودن انتخابات برای رای‌دهندگان مستقل دارد که در واقع از گروه‌هایی هستند که غالبا از وی حمایت کرده‌اند. همسایگی ایندیانا با ایالت ایلی‌نوی، ایالت اوباما هم دلیل دیگری بر امیدواری اوباما به برد می‌دهد. در‌حال‌حاضر باراک اوباما ۱۴۰ هیات نمایندگی از خانم کلینتون پیش است و در هیات نمایندگی سوپر فقط ۱۵ هیات نمایندگی از کلینتون عقب‌تر است.

و اما هوجینتائو نخست‌وزیر چین، اولین مقام رسمی چین است که پس از یک دهه به ژاپن خواهد رفت و نشانه‌ای بزرگ از گرمی روابط میان دو کشور دارد. به‌رغم روابط اقتصادی نزدیک، روابط سیاسی دو کشور خیلی محدود بوده است. اما نخست‌وزیر جدید ژاپن یاسوا فوکودا تاکنون از اهانت به‌چین خیلی خودداری کرده است.

پس از هشت سال زمامداری ولادیمیر پوتین، روسیه رهبر جدیدی را به خود خواهد دید.

در روز هفتم ماه مه دیمیتری مدودف، به‌عنوان رییس‌جمهور جدید روسیه سوگند یاد خواهد کرد. آنهایی که انتظار کاهش تمرکز‌گرایی در روسیه یا پایان روابط سرد با غرب دارند، قطعا خیلی ناامید و دلسرد خواهند شد. آقای مدودف گفته است، سیاست‌های پوتین همچنان ادامه خواهد یافت. یک روز بعد پارلمان روسیه قرار است نخست‌وزیری پوتین را تایید کند.

بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی بریتانیا قرار است روز سه‌شنبه ششم ماه مه نشست مشترکی برگزار کنند. با این‌همه احتمال کاهش نرخ بهره از هیچ‌یک از دو سو انتظار نمی‌رود، بانک مرکزی بریتانیا اخیرا اعلام کرده است، بحران کمبود اعتبارات به پایان رسیده است، هرچند بخش مسکن هنوز متزلزل است.

بانک مرکزی اروپا هم تمایلی برای کاهش نرخ بهره باتوجه به افزایش فشارهای تورمی نشان نداده است.