گروه بین‌الملل - حضور زنان محجبه در پای صندوق‌های رای در ترکیه ممنوع اعلام شد. شورای عالی نظارت بر انتخابات در ترکیه با صدور حکمی حضور افراد دارای حجاب اسلامی را در پای صندوق‌های رای ممنوع اعلام کرد. این شورا با این دلیل که حوزه‌های انتخاباتی مکان‌های عمومی هستند، این تصمیم را گرفته است.

بنا بر این حکم هیچ شهروند ترکیه حق ندارد به عنوان نماینده احزاب یا مسوول صندوق با حجاب اسلامی در کنار صندوق و حوزه اخذ رای حضور پیدا کند. همچنین این افراد باید تابع دیگر قوانین مربوط به پوشش ماموران رای‌گیری باشند. به اعتقاد تحلیل‌گران، این بخشی دیگر از روند فشار به حزب عدالت و توسعه است. این حزب از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه متهم شده است که در حال مبارزه با نظام سکولار در ترکیه است.

قرار است به زودی دادگاه قانون اساسی این اتهام را بررسی کرده و رای خود را صادر کند. در صورتی که این دادگاه رای به محکویت حزب عدالت و توسعه بدهد، حزب حاکم در خطر انحلال قرار خواهد گرفت. همچنین سران آن از جمله عبدا... گل رییس‌جمهوری و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر کنونی ترکیه با خطر محرومیت از فعالیت‌های سیاسی مواجه خواهند شد.

جلوگیری از حضور افراد محجبه در کنار صندوق‌های رای‌گیری در ترکیه ضربه بزرگی به حزب عدالت و توسعه خواهد بود. مخالفان با این تصمیم قصد دارند به وجهه اسلامگرای این حزب خدشه وارد کنند.