چین قیمت انرژی را افزایش داد

چین پس از شش سال ناگزیر شد قیمت سوخت و برق را بالا ببرد

گروه بین‌الملل - دولت چین سرانجام ناگزیر شد قیمت سوخت را در این کشور افزایش دهد. به گزارش آسوشیتدپرس، دولت چین در اقدامی که زمان آن از پیش اعلام نشده بود دیروز قیمت بنزین و گازوئیل را ۱۸درصد افزایش داد.

براساس اعلام دولت چین، این افزایش قیمت با هدف کاهش مصرف فرآورده‌های سوختی انجام گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که بالا رفتن قیمت بنزین و گازوئیل در چین یک روز قبل از اجرای آن اعلام شد و باعث شد تا مردم و اتومبیل‌داران به طرف جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل هجوم آورند.

همچنین دولت چین دیروز با انتشار اطلاعیه‌ جداگانه‌ای قیمت برق را نیز افزایش داد. در مرحله اول افزایش قیمت برق شامل کارخانه‌ها و برق‌های تجاری و صنعتی خواهد شد.

اما در ادامه برق مصرفی خانه‌ها نیز افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. در همین حال دولت چین قیمت گاز طبیعی و گاز مایع را ثابت نگاه داشت.

آسوشیتدپرس از چین گزارش داد که هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت باعث شد که برای مدتی جایگاه‌ها با کمبود مواد سوختی به ویژه بنزین روبه‌رو شوند.

در برخی شهرهای بزرگ از جمله شانگهای انتشار خبر گران شدن بنزین و گازوئیل موجب شد تا مردم برای رفتن به سر کار خود از وسایل نقلیه غیربنزینی همچون اسکوتر‌های برقی استفاده کنند.

در یک سال اخیر رشد مصرف بنزین و گازوئیل در چین موجب شد تا این کشور تقاضای بالایی را برای نفت به بازارهای جهانی تحمیل کند.

هم‌اکنون چین پس از ایالات متحده دومین واردکننده نفت‌خام در جهان به شمار می‌آید. خبر گران شدن قیمت بنزین و گازوئیل در بازارهای نفت بازتاب خوبی داشت و باعث شد تا قیمت نفت‌خام کاهش پیدا کند.

هر بشکه نفت‌خام دیروز نزدیک به پنج‌دلار کاهش قیمت پیدا کرده و در نیمروز معاملاتی بازار لندن به قیمت ۴/۱۳۱ دلار دادوستد شد.

به عقیده تحلیلگران دولت چین پس از شش سال ثابت نگه داشتن قیمت انرژی ناگزیر شده است که این کالای استراتژیک را گران کند.

در طول سال‌های گذشته ضعف سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشگاهی اکنون دولت چین را با بحران تامین سوخت و نیاز به واردات فزاینده روبه‌رو کرده است.