ایسنا- رییس‌جمهور سوریه تصریح کرد: بهترین راه‌حل برای سوریه، لبنان و فلسطین این است که وارد مذاکرات مشترک صلح با اسرائیل شوند. بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه که دیروز به سفرش به هند خاتمه داد در جمع خبرنگاران هندی اظهار داشت:‌ بهترین راه‌حل برای لبنان و سوریه و فلسطینی‌ها این است که وارد مذاکرات مشترک صلح با اسرائیل شوند.

بشار اسد درباره دعوت اسرائیل از لبنان برای مذاکرات مستقیم خاطرنشان کرد: دو طرف سوریه و لبنان موضع‌گیری خود را در قبال صلح در اوایل دهه ۹۰ هماهنگ ساختند. وی افزود: این امر به موضع‌گیری دولت لبنان بستگی دارد تا تعیین کند که به توافقنامه صلح با اسرائیل چگونه نگاه می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: وجود مرزهای مشترک دال بر آن است که منافع مشترک ما در همکاری با یکدیگر محقق می‌شود حتی منافع فلسطینی‌ها نیز در هماهنگی مشترک با سوریه و لبنان محقق خواهد شد. اسد همچنین هرگونه بهبود در روابط با آمریکا در سایه حضور دولت کنونی آمریکا را بعید دانست و تاکید کرد: دمشق در راستای برقراری روابط مناسب با آمریکا حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد؛ اما اساس سیاست سوریه این بوده است به منافع دیگر کشور‌ها احترام بگذارد، این به آن معنی نیست که ما باید تنها در راستای منافع آمریکا عمل کنیم.

اسد از دهلی نو خواست تا دولت آتی آمریکا را تشویق به قرار دادن مساله صلح در اولویت‌هایش کند. وی در عین حال نسبت به آینده منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: من بسیار کم به آینده بدبینم.