گروه بین‌الملل- کاهش قیمت نفت پس از آنکه چین اعلام کرد یارانه سوخت را حذف خواهد کرد، موجب رونق وال‌استریت در روز پنج‌شنبه پس از یک هفته نوسان شد. به گزارش آسوشیتدپرس، اقدام چین در حذف یارانه گازوئیل، دیزل و بنزین به منظور تثبیت قیمت در کشور صورت گرفته است که خود موجب کاهش تقاضای جهانی برای نفت می‌شود. پس از این اعلام، قیمت نفت در هر بشکه ۵دلار تنزل یافت. در هفته‌هایی که قیمت نفت سر صعود دارد، اقدام چین برای کاهش قیمت نفت بسیار کمک کرد و بازارها از آن بسیار استقبال کردند، اما در عین حال بازار اخباری هم دریافت کرد که نگرانی‌های بازار را درباره بانک‌ها و موسسات اعتباری زنده کرد.

مقامات بانک سیتی‌گروپ دیروز هشدار داد که آنها هنوز به دلیل وام‌های بد، ضرر می‌دهند. این اظهارنظر دیروز علاوه بر اینکه سبب کاهش ارزش سهام سیتی‌گروپ شد، نگرانی‌های بازار را درباره بحران اعتبارات و نیز بخش مالی احیا کرد. با این همه به نظر می رسد با اینکه اظهارات مقامات بانک سیتی‌گروپ، باعث احیای نگرانی در بازار شد، کاهش ۵دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی، خوش‌بینی‌های بازار را تقویت کرد و به همین دلیل شاخص‌های وال‌استریت در پایان روز دفاتر خود را با سود بستند، هر چند گزارش‌های ضد و نقیض به سرمایه‌گذاران وال‌استریت جهت روشنی اعطا نکرد. گزارش تولیدات صنعتی در فیلادلفیا حاکی از کاهش تقاضا و افزایش قیمت‌ها بود. اداره کار هم گزارش داد که تقاضا برای بیمه بیکاری در هفته گذشته ۵۰۰۰ درخواست نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. تحلیل‌گران معتقدند، بازار در دوره انتقالی یا گذار به سر می‌برد و در محیط و فضایی به سر می‌برد که اعتماد وجود دارد، اما اندک است.

شاخص داوجونز ۴/۳ واحد یا ۲۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۰۶۳ رسید. در روز چهارشنبه داو جونز برای اولین بار پس از ماه فوریه به زیر واحد ۱۲۰۰۰ سقوط کرد، اما در روز پنج‌شنبه جبران کرد و خود را به بالاتر از ۱۲۰۰۰رساند. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵واحد یا ۳۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۴۳ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۲واحد یا ۳۳/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۲۴۶۲ رسید.

در ژاپن ‌نگرانی، سرمایه‌گذاران توکیو، باعث کاهش در شاخص‌ها در روز جمعه شد. تحلیل‌گران می‌گویند چشم‌انداز رکود- تورمی در ایالات متحده به طور کلی موجب نگرانی سرمایه‌گذاران جهان شده است که در حال حاضر بیشتر بر این موضوع تمرکز کرده‌اند که این وضعیت چه اندازه طول خواهد کشید و چه میزان اقتصاد ایالات متحده از این وضعیت متضرر خواهد شد. به این ترتیب در روز جمعه، شاخص سهام نیکی ۱۳۳ واحد یا ۹۴/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۹۹۷ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۳ واحد یا ۹۱/۰درصد تنزل کرد و به واحد ۱۳۶۳ رسید.

ارزش دلار در بازارهای جهانی در انتظار گزارش وضعیت اقتصاد ایالات متحده، ثابت با اندکی افزایش بود. شاخص con jerence Board، چشم‌انداز و تصویر کلی از اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد که قرار است این هفته منتشر شود.