گروه بین‌الملل- نشست جده نتیجه روشنی برای واردکنندگان نفت در پی نداشت، تا همان گونه که پیش‌بینی می‌شد قیمت نفت افزایش پیدا کند. دیروز با نخستین روز معاملاتی این هفته در بورس نیویورک بهای نفت خام پایه آمریکا با۸۶/۱ دلار افزایش رو‌به‌رو شد و با بهای ۴۹/۱۳۶ دلار در هر بشکه داد‌ و ستد شد. ویکتور شام تحلیل‌گر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفت: روند بی‌ثابت نوسان دلار یکی از عوامل اصلی در افزایش قیمت نفت است. وی با اعلام اینکه حجم وسیعی از پول‌های بازار ارز در یک سال اخیر آزاد شده و به بازارهای کالایی وارد شده‌اند، گفت: تقویت ارزش دلار و از آن مهم‌تر ثبات آن در بلندمدت باعث می‌شود تا از حجم سفته‌بازی در بورس‌های کالا کاسته شود.

در همین حال دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفت دیروز از کاهش قیمت سبد نفتی این سازمان خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای از کشورهای غیراوپک درخواست کرد تا با افزایش تولید خود، کاهش تولید در دریای شمال را جبران کنند. بریتانیا و نروژ بخش قابل توجهی از تولید خود در دریای شمال را متوقف کرده‌اند.سناتور جوزف لیبرمن فردا قرار است درباره لایحه‌ای که وی به هدف در هم کوبیدن آنچه او پیش‌بینی‌های تند درباره بازار نفت می‌نامد، تنظیم کرده است، در کنگره سخن بگوید. پیشنهادهای مختلف احتمالا سرمایه‌گذاران سازمانی را از تجارت و معامله در بازار آینده نفت باز دارد و سرمایه‌گذاری شرکای بانک‌ها را در این بازار محدود کنند.

در آمریکا مثلا این بحث در جریان است که قوانین عرضه و تقاضا بیشتر از پیش‌بینی‌ها در افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر مقصر هستند. به هر حال با اینکه در ایالات متحده، جنب و جوشی در باره این موضوع وجود دارد، اروپا هنوز روی خوشی به این بحث نشان نداده است.