انفجار 2 بمب در استانبول

گروه بین‌الملل- یکشنبه شب دو بمب به فاصله چند دقیقه در یکی از میدان‌های شلوغ استانبول منفجر شد و ۱۶کشته و بیش از ۱۵۰زخمی بر جای گذاشت.

این مرگبارترین حمله علیه غیرنظامیان در ترکیه ظرف پنج سال اخیر بوده است. فرماندار شهر استانبول ترکیه این حادثه را یک «حمله تروریستی» خواند؛ اما مقامات رسمی هیچ گروه مشخصی را مقصر اعلام نکردند و هیچ کس مسوولیت این انفجارها را نیز بر عهده نگرفته است.

تلویزیون سی‌ان‌ان ترکیه به نقل از مقامات امنیتی اعلام کرد که پلیس به شورشیان کرد مشکوک است؛ زیرا گزارش‌های امنیتی حاکی از آن است که این شورشیان یک برنامه بمب‌گذاری در شهرهای ترکیه را در دست داشته‌اند. فرماندار این شهر معمر گلر به خبرنگاران گفت: «هیچ شکی نیست که این یک حمله تروریستی بوده است.»شاهدان عینی گفته‌اند: اولین بمب‌ در نزدیکی منطقه مسکونی گانگورن و در یک میدان شلوغ که مردم هنگام شب در آن جمع می‌شوند، منفجر شد. درست در زمانی که مردم برای کمک به قربانیان انفجار اول شتافته بودند و به فاصله ۱۰ دقیقه‌ انفجاری شدیدتر در نزدیکی همان محل به وقوع پیوست. بنا به اظهارات شاهدان عینی، تعداد زیادی از قربانیان در انفجار دوم دچار سانحه شدند.

فرماندار شهر گفت: «حضور انبوه جمعیت در محل هنگام انفجار موجب افزایش تعداد قربانیان شد.» بر اساس این گزارش، در این حادثه ۱۶نفر کشته و ۱۵۴ نفر مجروح شدند. بسیاری از افرادی که در انتظار کمک بودند، صورت‌ها و بدن‌هایی غرق خون داشتند. چند نفر از مجروحان چنان جراحت‌های شدیدی داشتند که آنها را در پتو پیچیدند و به آمبولانس‌ها منتقل کردند.

حسین سنتورک، صاحب یک مغازه کفش‌فروشی در محل حادثه گفته است: «اولین انفجار در یک ایستگاه تلفن همگانی رخ داد و انفجار دوم به فاصله ۴۰ متر از انفجار اول به وقوع پیوست.»

این حمله شدیدترین حمله به ترکیه از تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۰۳ بوده است. درآن زمان نیز گروه‌های بمب‌گذار انتحاری کنسولگری بریتانیا و یک بانک بریتانیایی را ویران کردند و بر اثر آن حادثه حداقل ۳۰ تن کشته شدند. پنج روز پس از آن بمب‌های انتحاری دیگری که به کامیون بسته شده بودند، در پی اصابت عمدی کامیون‌ها به دو کنیسه در استانبول جان ۲۷ تن را گرفتند.رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و عبدا... گل، رییس‌جمهوری این کشور انفجارهای یک‌شنبه شب را به شدت محکوم کردند. عبدا... گل در بیانیه‌ای گفت: «با خشونت و کشتار مردم بی‌گناه و تروریسم نمی‌توان به هیچ چیزی دست یافت.این حملات طبیعت غیرانسانی و فلاکت‌زده عاملانش را نشان می‌دهد و پلیس در حال بررسی عوامل این انفجارها است.»این حمله در شرایطی انجام شد که قرار بود روز دوشنبه دادگاه ترکیه در مورد ممنوعیت فعالیت حزب حاکم عدالت و توسعه و اتهام ضدسکولار بودن آن تصمیم‌گیری کند.