گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه شاهد افت قیمت نفت در آسیا به پایین‌ترین حد خود ظرف سه ماه گذشته بودیم که علت آن افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضای نفت خام از سوی چین به خاطر شرایط سرمایه‌گذاری است.

در بورس نیویورک قیمت نفت خام شیرین برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۵/۱ دلار کاهش به بشکه‌ای ۱۱۳ دلار رسید. ارزش قراردادهای نفتی هم با ۷۵ سنت کاهش ظرف یک شب به ۴۵/۱۱۴ دلار رسید. این پایین‌ترین حد از اول ماه مه تاکنون بود. بر اساس گزارشی که روز دوشنبه از چین منتشر شد، واردات نفت خام این کشور در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷درصد کاهش یافت. علت این بود که انتظار می‌رفت کندی رشد اقتصادی که آمریکا و اروپا را درنوردیده بود به آسیا هم برسد و تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

البته افزایش قیمت دلار نیز موجب سقوط قیمت نفت شد.

روز سه‌شنبه ارزش هر یورو در برابر دلار به ۴۸۹۴/۱ دلار سقوط کرد و قیمت هر دلار نزدیک به ۱۱۰ ین رسید.

دلار ضعیف در اوایل سال میلادی جاری به رونق قیمت نفت کمک کرده بود. زیرا کالاهایی که به دلار مبادله می‌شوند معمولا به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم و کاهش ارزش دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما افزایش ارزش دلار قیمت آنها را پایین می‌‌آورد.در لندن قیمت نفت‌خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر ۲۱/۱ دلار کاهش یافت و به بشکه‌ای ۴۶/۱۱۱ دلار رسید.

به‌رغم نگرانی از افزایش درگیری‌ها بین روسیه و گرجستان بر سر منطقه اوستیای جنوبی و به خطر افتادن عرضه نفت شاهد این کاهش قیمت‌ها بودیم.

قیمت نفت‌خام نایمکس حدود ۳۳ دلار یا ۲۲درصد نسبت به رکورد ۲۷/۱۴۷ دلاری‌اش در ۱۱ جولای کاهش نشان داد.

در سایر معاملات نایمکس قیمت فروش آینده نفت کوره ۳۱/۱ سنت کاهش یافت و به هر گالن (۸/۳ لیتر) ۱۰۶۴/۳ دلار رسید در حالی که قیمت‌های بنزین ۴۲/۱ سنت افت داشت و به هر گالن ۸۵۲۴/۲ رسید.

قیمت مبادلات آینده گاز طبیعی ۱/۰درصد افزایش یافت و به هر ۱۰۰۰ پای مکعب ۳۵/۸ دلار رسید.