پایان جنگ گرجستان

گروه بین‌الملل - پس از پنج روز حمله زمینی و هوایی رییس‌جمهوری روسیه دیمیتری مدودف دستور توقف اقدام نظامی در گرجستان را صادر کرد.

مدودف در تلویزیون ملی گفت: ارتش گرجستان را برای حمله به اوستیای جنوبی به اندازه کافی تنبیه کرده است. مدودف گفت: امنیت نیروهای حافظ صلح ما و غیرنظامیان برقرار شده است.

گرجستان تنبیه شده و به طور جدی زیان دیده است و ارتش این کشور متلاشی شده است.

مدودف همچنین گفت به ارتش دستور می‌دهد از خود دفاع کند و هر گونه مقاومت از طرف گرجستان را سرکوب نماید.

او در جلسه کرملین به وزیر دفاع خود گفت: «اگر هر گونه کانون مقاومت یا اقدام تجاوزکارانه وجود داشته باشد، باید برای سرکوب آن اقدام کنید.»

معاون فرمانده نیروهای مسلح فدراسیون روسیه اعلام کرد: اگر دستور توقف عملیات به ما ابلاغ شده است به معنی توقف اقدامات صلح‌ بانی ما نیست. طرف گرجی ‌باید به پایان اقدامات ما واکنش نشان دهد و سپس جامعه‌ بین‌المللی نیز باید این کار را انجام دهد. لازم به ذکر است اگر گروه‌های جداگانه مسلحی به تحریکات خود ادامه دهند ما نیز آنها را تنبیه خواهیم کرد.

وی افزود: فدراسیون روسیه نمونه کشوری بوده است که به تمام تعهدات خود عمل کرده است ما عملیات خود را در چارچوب روابطمان با آمریکا و ناتو پایان نداده‌ایم.

فدراسیون روسیه تلاش‌های خود را پایان نخواهد داد.

وی در مورد وضعیت کنونی در آبخازیا اعلام کرد: شرایط در آبخازیا آرام است و همه چیز تحت کنترل است. ما به همراه نیروهای مسلح آبخازیا نیروهای پلیس گرجستان را خلع سلاح کرده‌ایم و تجهیزات بسیار قوی‌تر نسبت به آنها داریم. وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: رییس‌جمهوری گرجستان باید از قدرت کناره‌گیری کند و نیروهای گرجستان باید برای همیشه از اوستیای جنوبی خارج شوند. وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد مسکو با رییس‌جمهوری گرجستان مذاکره نخواهد کرد و ساکوشویلی بهتر است برود.

روسیه در شرایطی جنگ را متوقف کرد که ساعاتی پیش از آن پایتخت گرجستان با انفجاری مهیب به لرزه درآمده بود.