گروه بین‌الملل - براساس اطلاعات منتشر شده در روز سه‌شنبه، تورم چین در ماه جولای به دلیل کند شدن رشد قیمت غذا، کاهش یافت و به پکن آزادی عمل بیشتری داد تا برای تقویت رشد اقتصادی کند خود تلاش کند. دفتر ملی آمار گزارش داد: قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳/۶درصد افزایش یافت.

این امر از افزایش ۴/۱۴درصدی قیمت غذا ناشی شد، گرچه این نرخ پایین‌تر از ۳/۱۷درصد در ماه ژوئن بود. نرخ کلی افزایش قیمت‌ها که کمترین میزان در نزدیک به یک سال است نسبت به ۱/۷درصد ماه ژوئن کاهش داشت.

رهبران چین یک سال است که تلاش می‌کنند تا افزایش شدید هزینه‌های زندگی را از طریق کنترل قیمت‌ها و تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی مهار کند.

آنها نگران هستند که تداوم افزایش قیمت‌ها استانداردهای زندگی را کاهش دهد و به نارضایتی عمومی و احتمالا اعتراضات دامن بزند.

اما تمرکز پکن بر روی تورم با نگرانی از کندی رشد اقتصاد چین و ضعف در رشد صادرات مساله‌ای پیچیده‌تر شده است.

رهبران حزب کمونیست ماه گذشته یک برنامه اقتصادی را منتشر کردند که توجه دولت را از مبارزه با تورم به سمت یک ماموریت دو سویه برای تضمین رشد سریع و پایدار و در عین حال کند کردن افزایش قیمت معطوف می‌کند.

تورم چین و چگونگی واکنش دولت می‌تواند بر بازارهای جهانی همچون مصرف کنندگان چینی تاثیر داشته باشد.تصمیم مقامات برای تاکید بر رشد اقتصادی می‌تواند واردات چین را افزایش دهد و موجب کم شدن مازاد تجاری شود.

این اقتصاد در سه ماه منتهی به سی‌ام ژوئن تا ۱/۱۰درصد رشد داشت. این میزان بالاترین نرخ برای هر اقتصاد عمده است، اما نسبت به ۶/۱۰درصد فصل گذشته کاهش دارد.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند پکن با بازپرداخت مالیات یا دیگر اقدامات هدفمند به جای تعدیل سراسری کنترل اعتبار و مهار سرمایه‌گذاری به صنایع جداگانه کمک کنند.

اقتصاددانان انتظار دارند تورم مصرف‌کننده بیشتر تعدیل شود، گر چه نرخ تورم برای تمام سال به هدف ۸/۴درصدی دولت نخواهد رسید و به بالای ۵/۶درصد می‌رسد.

دفتر ملی آمار اعلام کرد افزایش قیمت غذا در ماه جولای شامل ۸/۳۰درصد افزایش برای روغن خوراکی، ۱۶درصد برای گوشت و ۱۸درصد برای ماهی بود. این ارقام در ماه جولای تورم قیمت‌های مصرف‌کننده را در هفت ماهه اول سال، در مقایسه دوره مشابه سال گذشته به ۷/۷درصد رساند.

تحلیل‌گران به دقت ارقام تورم را بررسی می‌کنند تا نشانه‌ای از چگونگی حرکت پکن در مورد تغییرات احتمالی نرخ بهره یا کنترل ارز این کشور بیابد.

افزایش ارزش یوآن با گران‌تر کردن کالاهای چینی در خارج و کند کردن جریان درآمد صادرات که به این کشور ریخته می‌شود، به مبارزه با تورم کمک خواهد کرد.

اما بانک مرکزی چین افزایش ارزش یوآن را در برابر دلار احتمالا برای کمک به صادرکنندگان، کند کرده است.

روز دوشنبه دولت اعلام کرده بود تورم عمده‌فروشی در ماه جولای به بالاترین سطح ۱۲ساله خود یعنی ۱۰درصد رسیده است که این امر به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی و مواد خام است.