حمایت آمریکا از جانشین مشرف

ایسنا- قانونگذاران قدرتمند‌ترین ایالت پاکستان با متهم کردن رییس‌جمهوری این کشور به ناکارآمدی فاحش، خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شدند. این اقدام سرآغاز تلاش حزب حاکم برای عزل فرمانده‌ سابق ارتش پاکستان است. این نبرد سیاسی از آنجا آغاز شد که شاهدان گزارش دادند، ارتش پاکستان در مبارزه با شبه نظامیان منطقه قبیله‌ای‌نشین در مرز افغانستان در روزهای اخیر ده‌ها تن را کشته و هزاران تن را مجبور به فرار کرده است. این حوادث بر بی‌ثباتی در پاکستان که به لحاظ سیاسی و اقتصادی شرایط چندان خوبی ندارد، صحه گذاشت. اما قانونگذاران در مجلس ایالت پنجاب با ۳۲۱ رای موافق و تنها ۲۵ رای مخالف به طور همه جانبه به یک قطعنامه علیه مشرف رای مثبت دادند و حتی ۳۵ تن از اعضای حزب مسلم لیگ قائد (حزب مشرف) نیز از این قطعنامه حمایت کردند. قانونگذاران ائتلاف حاکم ملی با سر دادن شعار «مشرف برو!» در حمایت از این قطعنامه که مشرف در آن نالایق نامیده شده و به نقض قانون اساسی، ناکارآمدی فاحش و سوءمدیریت اقتصادی متهم شده، قیام کردند. اگر چه این قطعنامه هیچ بار قانونی در پی ندارد، ولی فشارها را بر رییس‌جمهور پاکستان تشدید می‌کند. پرویز مشرف در کودتای نظامی سال ۱۹۹۹ قدرت را به دست گرفت و چندین سال بر این کشور حکومت کرد، ولی محبوبیت وی روز به روز و به ویژه پس از عزل چندین تن از قضات پاکستانی و اعلام حالت فوق‌العاده در کشور در سال گذشته رو به افول نهاد. از زمان به قدرت رسیدن مخالفان وی در انتخابات پارلمانی ماه فوریه، وی به شدت به حاشیه رانده شده است. در قطعنامه قانونگذاران ایالت پنجاب از مشرف خواسته شده که یا در سطح فدرال و مجالس ایالتی به دنبال رای اعتماد باشد یا استعفا دهد، در غیر این صورت مجلس پنجاب از پارلمان خواهد خواست تا وی را استیضاح کند. انتظار می‌رود مجالس سه ایالت دیگر پاکستان در روزهای آتی به چنین قطعنامه‌ای رای دهند و پس از آن اقدام برای استیضاح در پارلمان مطرح خواهد شد. چودری پرویز الهی، رهبر جناح حامی مشرف در مجلس ملی پاکستان، پیش‌بینی کرد که هر گونه روند استیضاح مشرف چند ماه طول خواهد کشید و شامل تغییرات بسیاری خواهد بود.

پرویز الهی افزود که حزب وی از رییس‌جمهور حمایت خواهد کرد. وی تصریح کرد: ما به هر شکلی از او (مشرف) دفاع خواهیم کرد. خواجه عاصف یکی از مقامات ارشد در یکی از احزاب ائتلاف حاکم، پیش‌بینی کرد که رای‌گیری‌های آتی در مجالس ایالتی نتایج مشابه پنجاب را رقم خواهد زد. عاصف گفت: من شخصا احساس می‌کنم که کار مشرف تمام است. هیچ کس نمی‌خواهد در یک کشتی در حال غرق شدن باشد. آنها می‌خواهند در این برهه سرنوشت‌ساز در وضعیت خوبی باشند.

اما بحث استیضاح مشرف در حالی مطرح است که تاکنون هیچ یک از روسای‌جمهور پاکستان در طول تاریخ ۶۱ ساله استقلال این کشور استیضاح نشده‌اند ولی ائتلاف حاکم می‌گوید که در به دست آوردن آرای اکثریت دو سومی مورد نیاز پارلمان برای عزل مشرف از ریاست‌جمهوری موفق خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند که رای برای سرنگونی مشرف احتمالا نزدیک است. این در حالی است که رییس‌جمهوری پاکستان نیز این اختیار را دارد که پارلمان را منحل و نخست‌وزیر را عزل کند ولی چنین اقداماتی به شدت جنجال‌برانگیز خواهد بود و مستلزم حمایت ارتش است که اعلام کرده می‌خواهد از سیاست دور بماند. سفارت آمریکا در پاکستان روز دوشنبه طی بیانیه‌ای به طور ضمنی اعلام کرد که واشنگتن صرفنظر از هر اتفاقی که برای مشرف بیفتد، حامی رهبران جدید پاکستان باقی خواهد ماند. در بیانیه این سفارتخانه آمده است: ما متحدان نزدیک در نبرد علیه تروریسم باقی خواهیم ماند و به مناسبات نزدیک خود با دولت دموکراتیک پاکستان ادامه خواهیم داد.