گروه بین‌الملل - ارزش سهام در اروپا و آسیا کاهش یافت و شاخص معاملات آینده در آمریکا در پی اعلام شرکت جی.پی.مورگان چیس مبنی بر کاهش حداقل ۵/۱میلیارد دلاری دارایی‌هایش به خاطر اوضاع تجاری «بسیار وخیم» سقوط کرد.

ارزش سهام جی.پی.مورگان در معاملات آلمان نیز کاهش یافت. استاندارد چارترد، بانک انگلیسی که بخش اعظم درآمدهایش از آسیا است در لندن شاهد افت ارزش سهامش بود. سهام شرکت مخابرات سنگاپور به دلیل آن که معلوم شد این شرکت نتوانسته است به اندازه پیش‌بینی‌ها سود کسب کند، سقوط کرد.

شاخص ام.اس.سی.آی در لندن پس از آن که هر ۱۰ گروه صنعتی آن شاهد افت بودند ۵/۰درصد سقوط کرد و به ۹۱/۱۳۶۲ واحد رسید.

طی سال‌جاری میلادی بیش از ۱۲تریلیون دلار در بازارهای جهانی از دست رفت.

علت آن هم این موضوع بود که سپرده‌ها از بانک‌ها گرفته شد و زیان‌های مربوط به بحران اعتبارات بالغ بر ۵۰۰میلیارد دلار شد که اقتصاد و رشد سود را مورد تهدید قرار داد.

قیمت معاملات آینده شاخص استاندارد اندپورز ۳/۰درصد سقوط کرد. شاخص داوجونز استاکس ۶۰۰ شاهد سقوطی ۴/۰درصدی بود و شاخص ام.اس.سی.آی آسیا پاسیفیک ۵/۰درصد سقوط داشت.

شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا روز گذشته به بالاترین حد خود از ۲۵ ژوئن رسید و این همزمان شد با سقوط قیمت نفت.

جی.پی.مورگان سومین بانک بزرگ ایالات متحده در آلمان شاهد افت ارزش هر سهم خود به میزان ۲۹ سنت و رسیدن قیمت آن به ۶۰/۴۱ دلار بود.

در فصل جاری این بانک شاهد افت ارزش دارایی‌های مربوط به بخش وام مسکن خود تا حداقل ۵/۱میلیارد دلار خواهد بود چون بحران اعتبارات همچنان وجود دارد و بر رکود بخش مسکن افزوده شده است.

از ماه جولای تاکنون شرایط مبادلات «بسیار وخیم» شده است و اوراق قرضه‌ای که پشتوانه آن بخش وام مسکن بود، با ضرر و زیان زیادی مواجه شد.

روز سه‌شنبه در آمریکا ارزش سهام داوجونز و استاندارد اندپورز هر دو حدود ۳/۰درصد افت داشتند و معاملات آینده نسدک ۱۰۰، ۲/۰درصدکاهش را شاهد بود. شاخص داوجونز نیز یک‌درصد کاهش یافت.

ارزش سهام جنرال‌موتورز ۲/۴درصد، سیتی‌گروپ ۱/۳درصد افت را شاهد بود اما شرکت باریک گلد ۳/۰درصد افزایش ارزش سهام خود را تجربه کرد.

شرکت واچوویا مبلغ ضرر خود در فصل دوم را افزایش داد و آن را ۱۱/۹میلیارد دلار اعلام کرد. در پی آن ارزش سهام مورگان استنلی در اروپا افتی ۸/۲درصدی را شاهد بود.ارزش سهام هنکل با ۸/۱درصد افت به ۲۸/۲۷ یورو رسید.