گروه بین‌الملل - براساس گزارش جدید کنگره آمریکا اغلب شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های خارجی که در ایالات‌متحده به کسب‌و‌کار مشغولند مالیات بر درآمد دولتی پرداخت نمی‌کنند. بررسی دفتر پاسخگویی دولت آمریکا نشان داد که دو سوم شرکت‌های آمریکایی بین سال ۱۹۹۸ و سال ۲۰۰۵ مالیات بر درآمد دولتی پرداخت نکرده‌اند و حدود ۶۸درصد از شرکت‌های خارجی که در آمریکا به کسب‌و‌کار می‌پردازند، در همین دوره از پرداخت مالیات شرکت‌ها خودداری کرده‌اند.

براساس برآوردهای دفتر پاسخگویی دولت، این شرکت‌ها در مجموع تریلیون‌ها دلارفروش داشته‌اند.

سناتور بایرون دورگان، که از او خواسته شده بود به همراه سناتور کارل لوین این بررسی را انجام دهد،‌ گفت: «شرم‌آور است که بسیاری از شرکت‌ها سودهای بسیار به‌دست آوردند و پولی برای پشتیبانی از کشورمان پرداخت نکردند.»

کریس ادواردز، متخصص مالیات از موسسه لیبرتارین کتو در واشنگتن گفت: تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های با مسوولیت محدود و شرکت‌های معروف به «اس» مالیات را تحت ضوابط مالیاتی خاص پرداخت می‌کنند.

ادواردز گفت: «نیمی از درآمدهای کسب‌و‌کار در ایالات‌متحده به دست ضوابط مالیاتی خاص می‌رود.»

بررسی دفتر پاسخگویی دولت علت آنکه شرکت‌ها مالیات بر درآمد دولتی یا مالیات شرکت‌ها را پرداخت نکردند، بررسی نکرده‌ است و هیچ شرکتی را به نام شناسایی نکرده است. در این بررسی گفته شده است که شرکت‌ها ممکن است از پرداخت چنین مالیات‌هایی به دلیل زیان عملیاتی یا اعتبارهای مالیاتی فرار کرده باشند.

براساس اعلام دفتر پاسخگویی دولت بیش از ۳۸۰۰۰شرکت خارجی در سال ۲۰۰۵ تعهد مالیاتی نداشته‌اند و ۲/۱میلیون شرکت آمریکایی مالیات بر درآمد پرداخت نکرده‌اند.

در مجموع این شرکت‌ها ۵/۲تریلیون دلار فروش داشتند. حدود ۲۵درصد از شرکت‌های آمریکایی مالیات شرکت‌ها را پرداخت نمی‌کنند. این شرکت‌ها جزو شرکت‌های بزرگ به حساب می‌آمدند یعنی دست‌کم ۲۵۰میلیون دلار دارایی یا ۵۰میلیون دلار دریافتی داشتند.

دفتر پاسخگویی دولت اعلام کرد این سازمان داده‌های سازمان اینترنال رونیو سرویس را تحلیل کرد و نمونه اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها را از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۵ بررسی کرد. برای مثال، برای سال ۲۰۰۵، ۱۱۰۰۰۳اظهارنامه مالیاتی را از میان بیش از ۲/۱میلیون شرکت که در آمریکا به کسب‌و‌کار مشغولند، بررسی کرد.دورگان و لوین در مورد سوء‌استفاده از قیمت انتقال شکایت داشتند. قیمت انتقال مبلغی است که در معامله بین شرکت‌ها در یک گروه مثل شرکت مادر و شرکت‌های تابعه مطالبه می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های چندملیتی قیمت انتقال را دستکاری می‌کنند تا درآمد را برای دادرسی مالیاتی کاهش دهند و از تعهدات مالیاتی خود بکاهند.

دفتر پاسخگویی دولت اعلام نکرد کدام شرکت‌ها ممکن است به این کار اقدام کرده باشند. دورگان گفت: «اکنون زمان آن است که شرکت‌های بزرگ سهم عادلانه خود را بپردازند.»