گروه بین‌الملل- روز جمعه قیمت هر بشکه نفت در آسیا به کمتر از بشکه‌ای ۱۱۴دلار رسید. دلیل این امر پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از تداوم کاهش رشد اقتصادی اقتصادهای عمده جهان و در نتیجه آن، کاهش تقاضای جهانی برای نفت است. در معاملات بعدازظهر جمعه بورس نیویورک، قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه سپتامبر ۵۴/۱دلار کاهش یافت و به بشکه‌ای ۴۷/۱۱۳دلار رسید. ارزش قراردادها نیز یک شبه ۹۹سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ۰۱/۱۱۵دلار رسید.

ویکتور شام، یک تحلیلگر انرژی در مرکز مشاوره‌ای پیوروین اندگرتز در سنگاپور می‌گوید: «نگرانی از کندی رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا و حتی ژاپن فشاری بر بازار نفت وارد می‌آورد.»

براساس تازه‌ترین آمار بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا، یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا در فصل دوم سال‌جاری میلادی شاهد کندی رشد اقتصادی خود بودند. در هفته جاری ژاپن نیز اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه زمانی آوریل تا ژوئن شاهد کاهش بوده است.

سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده در اوایل هفته جاری گزارش داد کاهش عرضه بنزین بیشتر از انتظار بوده است اما از سوی دیگر کاهش تقاضای آمریکاییان برای محصولات سوختی پالایشگاهی همچنان رو به کاهش است.

در کنار این شرایط افزایش ارزش دلار نیز به کاهش قیمت نفت دامن زده است.

روز جمعه ارزش هر دلار آمریکا به بیشتر از ۱۱۰ین رسید در شرایطی که هر یورو به ۴۷۲۳/۱دلار کاهش یافت.

شام می‌گوید: «در شرایطی که دلار در برابر یورو و ین قدرت می‌گیرد، نفت و سایر کالاها دچار کاهش شده‌اند».

به‌رغم تنش‌های موجود در مورد اختلافات روسیه و گرجستان بر سر دو منطقه خودمختار، قیمت نفت دچار سقوط شده است.

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم روز پنج‌شنبه اعلام کرد انتقال بنزین به خطوط نفتی باکو-تفلیس- ارز روم را که از گرجستان می‌گذرد از سر گرفته است اما دو خط لوله همچنان بسته مانده‌اند.

شام در این باره معتقد است: «مشکل این خطوط نفتی به سادگی توسط بازار نادیده گرفته شده‌اند و من فکر می‌کنم رقم ۱۱۲دلار هنوز برای نفت محتمل است».

در سایر معاملات بورس نیویورک، قیمت فروش نفت کوره ۷/۲سنت کاهش یافت و به هر گالن ۰۷۲۱/۳دلار و قیمت بنزین با سقوط ۶۵/۳دلاری به هر گالن ۸۷۵۵/۲دلار رسید. قیمت فروش آینده گاز طبیعی ۳/۴سنت افزایش یافت و به هر ۱۰۰۰پای مکعب ۱۷۹/۸دلار رسید.