گروه بین‌الملل - لهستان قرارداد مقدماتی استقرار سپر موشک دفاعی آمریکا در این کشور را امضا کرد.

بر اساس این توافقنامه، آمریکا در عوض کمک به تقویت دفاع هوایی لهستان ۱۰ موشک رهگیر را در پایگاه ساحل بالتیک نصب خواهد کرد. آمریکا می‌گوید، این سیستم از این کشور و اروپا در قبال حملات موشک‌های دوربرد «کشورهای تک‌رو» حفاظت خواهد کرد.

خبرنگاران می‌گویند، پیش‌بینی می‌شود این قرارداد تنش‌ها بین آمریکا و روسیه را افزایش دهد، هم‌اکنون روابط این دو کشور بر سر مساله گرجستان تیره است. مسکو اعلام کرده است که این پروژه توازن نظامی را در اروپا به هم خواهد زد و هشدار داده است مجبور خواهد شد موشک‌های خود را در لهستان به کار گیرد.اما وزیر امور خارجه لهستان رادوسلاو سیکورسکی گفت: زمان امضای این قرارداد به هیچ وجه مربوط به رویکرد خصمانه آنها نبوده است.او گفت: «ما هفته پیش با این فاز از مذاکرات موافقت کردیم که تاریخ آن مربوط به قبل از حوادث گرجستان بود و به دلیل تقویم آمریکا فوریت داشت.»

اما چیزی که حیاتی است و چیزی که موفقیت این مذاکرات را طی چند روز گذشته مشخص کرد این بود که آمریکا به ما پشنهادهای جدید ارائه کرد.

لهستان به‌رغم آمریکا، روسیه را بزرگترین تهدید برای امنیت خود می‌داند.وزیر امور خارجه روسیه کمی پس از اعلام این قرارداد، برنامه دیدار خود را از لهستان لغو کرد.نخست‌وزیر لهستان دونالد تاسک این امضای توافقنامه را کمی پس از امضای آن توسط معاون وزیر امور خارجه و نماینده آمریکا در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد.

تاسک گفت: واشنگتن در عوض نصب ۱۰ موشک رهگیر در پایگاه نظامی سابق نزدیک به ساحل دریای بالتیک، با تقاضای اصلی ورشو موافقت کرده است.

آمریکا موافقت کرده است به مدرن کردن نیروهای ارتش لهستان کمک کند و موشک‌های پاتریوت و پادگان نظامیان آمریکایی را برای تقویت دفاع هوایی لهستان در این کشور مستقر کند.پس از آنکه مسکو تهدید کرد موشک‌ها را در هر پایگاهی مورد هدف قرار خواهد داد، لهستان به عنوان بخشی از این قرارداد تقاضای کمک‌های امنیتی بیشتر کرده است. سخنگوی کاخ سفید گفت: ‌رییس‌جمهوری آمریکا «از این پیشرفت خرسند است».او گفت: «به هیچ‌وجه برنامه رییس‌جمهوری برای دفاع موشکی، روسیه را هدف قرار نداده است. » در حقیقت با توجه به توانایی روسیه در نابودی این موشک‌ها از نظر منطقی امکان‌پذیر نیست که این برنامه روسیه را مورد هدف قرار دهد.

آمریکا در ماه جولای توافقنامه‌ای را برای راه‌اندازی رادارهای ردیاب به عنوان بخشی از سیستم‌ دفاع موشکی با جمهوری چک امضا کرد.

آمریکا قصد دارد این سایت‌ها را تا سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری برساند.