گروه بین‌الملل - روز دوشنبه وضع سهام بهبود یافت زیرا سرمایه‌گذاران متوجه شدند پس از اقدام دولت آمریکا برای رهانیدن غول‌های وام مسکن فانی‌مایی و فردی‌مک از ورشکستگی، احتمال بهبود در بخش مالی و مسکن وجود دارد. شاخص صنعتی داوجونز حدود ۳۰۰واحد افزایش یافت.

اطلاعیه روز یکشنبه مبنی‌بر اینکه وزارت دارایی آمریکا کنترل این شرکت‌ها را که نیمی از بدهی وام مسکن این کشور را داشتند یا آن را تضمین کرده بودند، به دست گرفت، نگرانی سرمایه‌گذاران را در مورد اینکه این دو شرکت به دلیل بدهی وام مسکن متزلزل هستند، برطرف کرد.

سرمایه‌گذاران امیدوار بودند که برنامه تزریق ۱۰۰میلیارد دلار به هر سرمایه‌گذار مجاز دولتی وام مسکن نه تنها به کاهش نرخ وام مسکن کمک کند بلکه موجب تقویت کل اقتصاد شود.این اقدام کمک می‌کرد، بانک‌ها برای نوشتن وام‌های جدید و تامین اعتبار مجدد وام‌های موجود با نرخ پایین‌تر آزادی بیشتری احساس کنند و به مشتریانی که با افزایش قسط‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند، طناب نجاتی دهند. این اقدام تاثیر تعدیل‌کنندگی سریعی روی نرخ وام مسکن داشت. روز دوشنبه میانگین نرخ بهره ملی برای نرخ بهره ثابت وام سی ساله ۳/۰درصد کاهش یافت و به ۰۴/۶درصد رسید.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۸/۲۸۹واحد یا ۵۸/۲درصد افزایش یافت و به ۷۴/۱۱۵۱۰واحد رسید.

دیگر شاخص‌ها نیز افزایش داشتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۸/۲۵واحد یا ۰۵/۲درصد افزایش یافت و به ۷۹/۱۲۶۷واحد رسید و شاخص نسدک کامپوزیت ۸۸/۱۳واحد یا ۶۲/۰درصد افزایش یافت و به ۷۶/۲۲۶۹واحد رسید.

با این برنامه، سهام عادی فانی مایی و فردی مک عملا بی‌ارزش خواهد شد که این امر موجب تضعیف سهام آنها خواهد شد. اما ارزش سهام این شرکت‌ها از کاهش شدید سال گذشته لطمه دیده است و بسیاری از سهامداران هم‌اکنون بیشترین زیان خود را تحمل می‌کنند.ارزش سهام فانی‌مایی ۳۴/۶دلار یا ۱/۹۰درصد کاهش یافت و به ۷۰سنت رسید و ارزش سهام فردی مک ۲۱/۴دلار یا ۸۳درصد سقوط کرد و به ۸۹سنت رسید. این اقدام دولت موجب اعتراض سهامداران خواهد شد. در حالی که فانی‌مایی اوایل امسال قادر بود ۴/۷میلیارد دلار افزایش سرمایه دهد، فردی مک نمی‌توانست به تعهد خود مبنی‌بر افزایش ۵/۵میلیارد دلاری سرمایه عمل کند.

ارزش سهام دیگر موسسات مالی، به خصوص آنهایی که با مساله وام مسکن روبه‌رو بودند، افزایش یافت. ارزش سهام بانک آمریکا ۵۰/۲ دلار یا ۷/۷دلار رسید. در حالی که ارزش سهام واچوویا ۲۴/۲دلار یا ۴/۱۳درصد افزایش یافت و به ۷۳/۳۴درصد افزایش یافت و به ۹۹/۱۸دلار رسید. ارزش سهام سیتی‌گروپ ۲۵/۱دلار یا ۶/۶درصد افزایش یافت و به ۳۲/۲۰دلار رسید.

در میان موسسات مالی، موسسه لمان بردارز یکی از چند موسسه‌ای بود که ارزش سهامش ۰۵/۲دلار یا ۷/۱۲درصد کاهش یافت و به ۱۵/۱۴دلار رسید. علت این امر نگرانی سرمایه‌گذاران از این بود که این بانک نتواند سرمایه‌گذاری پیدا کند که به تقویت ترازنامه‌ آن کمک کند. ارزش سهام شرکت‌های ساختمانی نیز به موازات اکثر موسسات مالی افزایش یافت. ارزش سهام لنار ۳۹/۱دلار یا ۳/۱۰درصد افزایش یافت و به ۹۵/۱۴دلار رسید و ارزش سهام کی‌.‌بی‌.‌هوم ۹۳/۲دلار یا ۲/۱۴درصد افزایش یافت و به ۵۴/۲۳دلار رسید. برنامه دولت آمریکا، موجب تقویت جهانی ارزش سهام در روز دوشنبه شد. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۴/۳درصد افزایش یافت و شاخص هانگ‌سنگ‌ هنگ‌کنگ ۳/۴درصد افزایش یافت. ارزش سهام اف‌تی اس‌ایی انگلستان ۹۲/۳درصد، شاخص داکس آلمان ۲۲/۲درصد و شاخص سی‌ای‌سی - ۴۰فرانسه ۴۲/۳درصد افزایش یافت.

در معاملات بورس نیویورک قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه اکتبر ۱۱سنت افزایش یافت و به ۳۴/۱۰۶دلار در هر بشکه رسید. توفان آیک موجب نگرانی در مورد سلامت زیرساخت‌های نفتی خلیج مکزیک شده است. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌‌های کوچک‌تر است ۰۱/۱۴ واحد یا ۹۵/۱درصد افزایش یافت و به ۸۶/۷۳۲واحد رسید.