دنیای اقتصاد- اعضای گروه هفت، متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان شامل آمریکا، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و کانادا در جلسه‌ای که عصر روز جمعه در واشنگتن برگزار شد، برنامه‌ای مشتمل بر پنج نکته را به عنوان «اقدامی قاطع» برای انجمادزدایی از بازارهای اعتبارات ارائه کردند. ترس گسترده از رکود اقتصاد جهانی باعث شد بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی روز جمعه شاهد سقوط باشند. در اجلاس گروه هفت تشریح شد

صف‌آرایی در برابر بحران مالی

گروه بین‌الملل- وزرای اقتصاد هفت کشور عمده صنعتی جهان خواستار اقدام عاجل علیه بحران مالی شدند. اعضای گروه هفت، متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان شامل آمریکا، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و کانادا در جلسه‌ای که عصر روز جمعه در واشنگتن برگزار شد، برنامه‌ای مشتمل بر پنج نکته را به عنوان «اقدامی قاطع» برای انجمادزدایی از بازارهای اعتبارات ارائه کردند.

ترس گسترده از رکود اقتصادی جهانی باعث شد بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی روز جمعه شاهد سقوط باشند و این در شرایطی بود که بانک‌های مرکزی عمده جهان نرخ بهره را در این روز کاهش دادند و نقدینگی را به بانک‌ها تزریق کردند.

به علاوه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در پی اقدام انگلیس برای اولین بار پس از دهه ۳۰میلادی تاکنون، به‌طور مستقیم در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و مالکیت برخی از آنها را می‌خرد. در کنار اجلاس گروه هفت، (جی۷)، صندوق بین‌المللی پول نیز در پایتخت ایالات متحده آمریکا طی تعطیلات آخر هفته اجلاس سالانه خود را برگزار می‌کند.

به علاوه رهبران ناحیه یورو نیز امروز، یکشنبه در پاریس گرد هم می‌آیند تا حول محور بحران اخیر مالی به بحث‌ و گفت‌وگو بنشینند.

جورج بوش نیز هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری و بن برنانکه، رییس فدرال رزرو و همتایان آنها در سایر کشورهای عضو گروه هفت را دعوت کرده است تا صبح امروز یکشنبه، برای اجلاسی در کاخ سفید گرد هم آیند. دولت بوش امیدوار است در این اجلاس راه‌حلی جهانی برای حمله به بحران کنونی حاصل شود.

بوش که روز جمعه برای بیست‌ویکمین بار ظرف ۲۶ روز گذشته در مورد بحران اقتصادی سخن می‌گفت، ابراز داشت که برنامه نجات مالی دولت آمریکا به اندازه کافی جسورانه و بزرگ است که درست عمل کند. او گفت: «ما می‌توانیم این بحران را برطرف کنیم و این کار را می‌‌کنیم.»

مقامات گروه هفت روز جمعه مذاکراتی سه‌ساعته را پشت درهای بسته انجام دادند. این جلسه که یکی از کوتاه‌ترین جلسات مشترک در تاریخ این گروه به شمار می‌رود، مستقیم‌ترین حرکت آن در راستای وظیفه برداشتن «همه گام‌های لازم برای انجمادزدایی از بازارهای پولی و اعتبارات» بود.

به‌رغم آنکه مقامات مالی کشورهای عضو گروه هفت تاکنون میلیاردها دلار از ذخایر کشورشان را به سیستم بانکی‌شان تزریق کردند، هنوز این اقدام آنها تاثیر چندانی بر جای نگذاشته است. با وجود این همزمان با سقوط بازارها در هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها بر تلاش‌های خود افزوده‌اند.

روز جمعه پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا دور جدیدی از حملات به بحران را آغاز کرده است. این دولت تصمیم گرفته است سهام انواع مختلفی از بانک‌ها و سایر موسسات مالی را خریداری کند با این امید که با تزریق سرمایه جدید بر اعتبارات آنها، که خون حیات اقتصاد است افزوده شود.

پس از برگزاری اجلاس گروه هفت، هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این گروه دیدگاهی روشن از آنچه لازم است انجام شود به‌دست آورده است و در این جلسه اعضا با همدیگر روی راه‌های برقراری ثبات در بازارهای پولی مبتلا به بحران کار کردند. هنری پاولسون گفت: «برای دولت‌ها حیاتی است که نقدینگی لازم برای مقابله با بحران را تامین کنند.»

برنامه پنج مرحله‌ای ارائه شده توسط گروه هفت برای حمایت از بانک‌ها و موسسات مالی عمده در برابر ورشکستگی است و اطمینان می‌دهد که این بانک‌ها و موسسات می‌توانند سرمایه لازم را از بخش دولتی و خصوصی تامین کنند.این برنامه مراحلی را برای انجمادزدایی جریان اعتبارات و حمایت از سپرده‌گذاران شامل می‌شود، البته جزئیات راهکارهای مربوطه هنوز مشخص نشده است.

این برنامه خواستار «اقدام قاطع و استفاده از همه ابزارها» برای حمایت از موسسات مالی شده است. به علاوه براساس این برنامه اطمینان حاصل می‌شود که بیمه و تضمین سپرده‌های ملی درست عمل می‌کند. پاولسون گفت: «ما قصد داریم هرچه زودتر این برنامه را به اجرا گذاریم و آن‌را به‌طور موثر به مرحله عمل برسانیم.» هرچند گروه هفت حوزه‌های عمده‌ای را که نیاز به توجه فوری دارند، مشخص کرده است، اما هنوز جزئیات این توجه را مطرح نکرده است و اکنون همه چیز بستگی به این دارد که هر دولتی چگونه برنامه خود را به درستی اجرا کند.