چرخ دنده‌های کارخانه جهان کندتر می‌چرخد

شادی آذری

برای سومین ماه پیاپی، کارخانجات چین در ماه دسامبر نیز شاهد کاهش فعالیت‌هایشان بوده‌اند. علت این پدیده کاهش تقاضا است که نشان از وخامت و کندی رشد اقتصادی این کشور دارد. همه این شرایط به‌رغم تلاش‌های دولت چین برای دوری از بحران جهانی به وجود آمده است. این مطالب طی گزارشی دیروز، یکشنبه توسط دولت چین به طور رسمی منتشر شد. فدراسیون لجستیک و خرید چین اعلام کرد: اگرچه یک شاخص کلیدی و مهم به نام شاخص مدیران خرید نسبت به ماه نوامبر که پایین‌ترین حد خود یعنی ۲/۴۱ واحد را تجربه کرد، بهبود یافته است، اما هنوز پایین‌تر از حد ۵۰ واحد است و این نشان‌دهنده آن است که فعالیت کارخانجات چین در حال افت است. تولیدات کارخانه‌ای حدود ۴۰درصد تولیدات اقتصادی چین را تشکیل می‌دهند و افت تقاضا برای صادرات این کشور موجب تعطیلی هزاران کارخانه در این کشور شده است. این موضوع اعتصاب‌هایی را از سوی کارگران بیکار شده در پی داشت و رهبران کمونیست نگرانند که از بین رفتن مشاغل ناآرامی‌های اجتماعی بیشتری را پدید آورد.

بر اساس آمار جدید، شاخص سفارش‌های جدید برای صادرات در حد ۷/۳۰ واحد متوقف شد که نشان می‌دهد افتی شدید نیز در این زمینه به وجود آمده است. میزان صادرات چین برای نخستین‌بار طی ۷ سال گذشته در ماه نوامبر سقوط کرد و تحلیل‌گران انتظار ضعف بیشتری را در این زمینه در ماه دسامبر دارند. آمار ماهانه مربوط به دسامبر در ماه جاری منتشر خواهد شد. این شاخص از آمار برگرفته شده از ۷۰۰ کارخانه تولیدی در سرتاسر چین تهیه می‌شود.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۸ به حدود ۹درصد سقوط کند که این میزان نسبت به ۹/۱۱درصد در سال ۲۰۰۷ کمتر است. تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۹ را کاهش دادند و آن را به ۶درصد رسانده‌اند. این نشانه‌ای نگران‌کننده برای رهبران کمونیست چین است، چون آنها نیازمند راضی کردن مردمی هستند که انتظار دارند دستمزدهایشان به‌طور ثابت افزوده شود. دولت چین کارخانجات را تحت فشار می‌گذارد که از میزان بیکار کردن کارکنان خود بکاهند و می‌بایست اطمینان حاصل کند که فارغ‌التحصیلان جدید در کاریابی موفق خواهند بود.

دیروز یکشنبه نخست‌وزیر چین برنامه‌ای ۱۲ ساله را معرفی کرد که هدف از آن افزایش سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و مهارت‌های فنی است. این تلاشی است در جهت ایجاد محرک برای نرخ رشد اقتصادی.

به علاوه دولت چین قصد دارد به‌طور تدریجی آموزش‌های حرفه‌ای رایگان را در مناطق روستایی ارائه دهد و برنامه‌هایی را برای احداث مدارس ابتدایی و دبیرستان، به مرحله اجرا گذارد.

چین طی ۲ سال گذشته ۸/۲۶میلیارد یوآن (۹/۳میلیارد دلار) صرف ساخت و نوسازی مدارس ابتدایی و راهنمایی نموده است. در ماه نوامبر پکن یک بسته هزینه چندین میلیارد دلاری را ارائه کرد تا به وسیله آن رشد اقتصادی بهبود یابد و قرار است طی آن وام و سایر کمک‌های را به شرکت‌ها ارائه دهد.

اما این محرک اقتصادی در مراحل ابتدایی خود است و تحلیل‌گران می‌گویند چندین ماه زمان خواهد برد تا نتیجه این تلاش‌ها آشکار گردد.